Фото: Скупштина ЦГ / - Фото: Скупштина ЦГ
22/07/2021 u 18:46 h
Портал ДанПортал Дан
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
StoryEditor

Апел више НВО: Припремити школску годину на вријеме, са дјецом се не смије више експериментисати

Апел потписуjу НВО Удружење Родитељи, Просвjетна заjедница Црне Горе, Акциjа за људска права, Центар за права дjетета, НВО Jувентас, Удружење младих са хендикепом Црне Горе, Форум МНЕ, Униjа Средњошколаца Црне Горе, Друштво дефектолога

Група од девет НВО доставило је апел свим посланицима у црногорском парламенту коjи се односи на стање у образовном систему, мjесец дана приjе почетка нове школске године. Група ових НВО је апеловала на припрему нове школске године и градњи непартитократског система коjи ће моћи да осмисли и реализуjе квалитетне промjене.

Апел потписуjу НВО Удружење Родитељи, Просвjетна заjедница Црне Горе, Акциjа за људска права, Центар за права дjетета, НВО Jувентас, Удружење младих са хендикепом Црне Горе,  Форум МНЕ, Униjа Средњошколаца Црне Горе, Друштво дефектолога.

– Тражимо од вас да учините све што jе у вашоj моћи и затражите од представника Министарства просвjете, науке, културе и спорта обавезивање овог ресора да се посвети jедном од кључних сегмената друштва, а на првом мjесту припреми нове школске године и градњи непартитократског система коjи ће моћи да осмисли и реализуjе квалитетне промjене. Црногорски образовни систем пред броjним jе изазовима већ дуже вриjеме, и нажалост ниjе се успио са значаjним диjелом тих изазова изборити. Умjесто тога, додатно jе оптерећен посљедњих мjесеци. Слабе тачке и грешке коjе су до сада биле дио образовног система су нам познате, због чега морамо да се посветимо управо њиховом превазилажењу, а не да настављамо сличну праксу као до сада – истиче се у апелу.

Група НВО истиче непосвећеност промjенама коjе би дjеци, просвjетним радницима и родитељима коначно могле дониjети напредак, знање и посвећеност, позиваjу на хитну реакциjу.

– Да ли jе могуће да се након наjкомплексниjе школске године икада, а мjесец приjе почетка нове, бавимо настављањем политизациjе запошљавања у образовним установама?! Да ли смо несвjесни колико нам jе политичко запошљавање лошег дониjело у образовању до сада?! Ни претходних година ниjесу изгласани правични закони, коjи jе требало да омогуће да се управе школа бираjу на основу стручних квалификациjа и да се спроведе образовна рефома коjа ће дати квантитативне и квалитативне резултате. Ниjесте адекватно реаговали када су нам дjеца и просвjетни радници и родитељи функционисали у експерименталним условима и никад већим социjалним и образовним разликама у току прошле школске године – наводи се у апелу. 

Из ових НВО истичи да се сада мора реаговати jер се не смиjе дозволити да се наставе експерименти над нашом дjецом, коjа за око мjесец треба да се врате у школске клупе, а нико не зна како.

– Нити постоjи план, нити jе зацртан циљ, а ако их има, jавност ниjе са њима упозната jер Министарство са jавностима штуро комуницира. Дjелуjе да ни премиjер ни потпредсjедник Владе уjедно и предсjедник Савjета за права дjетета, немаjу времена тиме да се баве, иако се превасходно на њих на вриjеме апеловало. Умjесто одговора њихове службе обавиjестиле су jавност о колективном одмору комплетне Владе и њених ресора у току августа, што jе додатно подстакло неизвjесност коjе не недостаjе од почетка епидемиjе – поручује се у апелу.

Група НВО тражила је да се од Министарства просвјете, науке, културе и спорта затраже одговори на следећа питања

– Коjи и какви модели организациjе наставе су превиђени за наредну школску годину?

– Да ли постоjи Протокол о поступању у кризним ситуциjама (здравствена- криза) и да ли су осигурани услови да као такав буде примjењив

– Да ли ће бити обезбиjеђена средства за рад и поштовање епидемиолошких мjера?

– Да ли ће школе имати на располагању ресурсе неопходне за организациjу наставе?

– Хоће ли сва дjеца добити бесплатне уџбенике?

– На коjи начин и како ће бити промиjењен образовани модел за дjецу са развоjним сметањама и инвалидитетом у току онлајн наставе, а у односу на претходну школску годину?

– Да ли ће буџет за просвjету бити транспарентно распоређен, и одређени приоритети у финансирању како би се дjеци и наставницима створили основни услови за рад у ери информатике, а посебно у току онлајн наставе?

– Да ли jе у плану да се започне са процесом сарадње ресорног Министарства са наставицима/ученицима и школама/вртићима и на коjи начин?

– Да ли ће и како бити обезбиjеђена аутономиjа у раду просвjетним радницима коjи су непосредни учесници наставног процеса и обезбиjедити им се егзистенциjа у складу са улогом коjу имаjу у друштву?

– Када ће бити измиjењен Закон о васпитању и образовању дjеце са посебним образовним потребама како би се обезбиjедило запошљавање асистената у настави на основу уговора о раду на неодређено вриjеме, умjесто као што jе до сада случаj, на основу уговора коjи важе „наjдуже до краjа наставне године”.

Тражимо и иницирање измjена Општег закона о образовању коjим ће се избор директора убудуће уредити на начин коjи ће гарантовати транспарентност, професионализациjу и деполитизациjу, а на основу предлога просвjетних радника, стручне заjеднице и невладиних организациjа. Подсjећамо да су такви захтjеви и претходних десет година посланицима послати више пута управо од просвjетних радника, стручне заjеднице и невладиних организациjа, поручила је група НВО.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community

Izdvojeno

24. septembar 2021 11:02