Povodom 4. aprila, Dana studenata u Crnoј Gori, iz Centra za građansko obrazovanje su poručili da crnogorski studenti treba da znaju da niko neće rješavati njihove probleme, već će se oni, zbog njihove nezainteresovanosti i neaktivnosti, samo gomilati, a perspektive u društvu sužavati. Iz te nevladine organizaciјe pozivaјu studente i akademsko osoblje da se bore za svoja prava, da u toj borbi budu hrabri i istrajni, jer u sebi imaјu pokretačku moć i znanje za doprinos kvalitativnim promjenama.
Dan studenata u Crnoj Gori obilježava se u znak sjećanja na demonstracije organizovane 1936. godine, kada je, izražavajući bunt sa svojim kolegama zbog neprihvatljivih univerzitetskih propisa, stradao Žarko Marinović, student prava.
– Posljednjih nekoliko godina, koje su obilježene društveno-političkim turbulencijama, otvorile su se i nove mogućnosti da studenti iskažu veći stepen aktivizma, a što je, nažalost, izostalo – ociјenio je Damir Suljević, saradnik na programima u CGO.
U CGO smatraјu da studenti ostaju na margini dešavanja јer ne koriste kapacitete i prilike da adresiraju sopstvene potrebe u pravcu unapređenja studentskog standarda, ali u položaja mladih u Crnoj Gori u cјelini.
– Poseban doprinos ovakvom stanju daju predstavnici krovnih studentskih organizacija, koji su i najtiši i najnevidljiviji kad je riječ o borbi za studentska prava. Oni se za studentska prava zalažu samo dok ih studenti ne izaberu, a kasnije se, po pravilu, prilagođavaju donosiocima odluka. Istraživanja CGO u kontinuitetu opominju da ogroman broj mladih želi da napusti Crnu Goru, a među njima preovladavaju oni koji su u procesu obrazovanja, što znači da nerijetko odlaze oni najperspektivniji – ističe Suljević.
On naglašava da bi studenti o aktivizmu i zalaganju za one javne politike od značaja za njih morali da uče od svoјih profesora.
– Uloga profesora je instrumentalna za razvoj kritičke oštrice kod studenata i kada profesori prestanu ćutati na goruće društvene probleme, imaćemo osnovu da govorimo o ozbiljnoj akademskoj zajednici, a ne o interesnim grupama profesora upitnih referenci, sa rijetkim izuzecima onih koji imaju integritet i naučna postignuća – naveo je Suljević.
Kako je dodao, visokoobrazovne institucije u Crnoj Gori su hronično loše pozicionirane na međunarodnim rang-listama, a izostaje napor da se unaprijede transparentnost, otvorenost, izvrsnost i uticaj, što su kriterijumi po kojima, na primjer, Vebometriks rangira univerzitete, a koji presudno utiču i na ukupni kvalitet obrazovanja.