Uprava prihoda i carina – PJ Pljevlja, u upravnom postupku vezanom za gospodina Aliju Šljuku i zahtjeve koje je podnosio, postupala je u skladu sa zakonskim propisima, saopšteno je iz UPC.
- Preduzetnik Alija Šljuka je prestao sa obavljanjem djelatnosti 23. 09. 2004. godine. S obzirom da g. Šljuka nije uplaćivao poreske obaveze po rješenjima poreskog organa, koja su mu uredno dostavljana, u momentu prestanka obavljanja djelatnosti imao je neizmirene obaveze po osnovu poreza i doprinosa fizičkih lica koja obavljaju samostalnu djelatnost. Upozoravan je da izmiri prispjeli dug, ali nije postupao po upozorenjima poreskog organa, pa je poreski organ 09. 01. 2007. godine donio Zakjučak o obezbjeđenju poreskog potraživanja (hipoteka), na koji se preduzetnik Alija Šljuka nije žalio, niti je pokretao bilo kakav upravni postupak do 19. 11. 2018. godine, kada je podnio zahtjev za prestanak poreske obaveze po osnovu zastare, koji je odbijen Rješenjem poreskog organa i na koje se imenovani nije žalio. Službenici poreskog organa su postupali po zahtjevima pomenutog poreskog obveznika koje je podnosio u 2021., 2022. i 2023. godini. Tvrdnje gospodina Alije Šljuke da mu u Upravi prihoda i carina PJ Pljevlja ne žele izdati određene potvrde ili obrasce, kako bi kod fonda PIO ostvario pravo na penziju su netačne, pojašnjeno je u saopštenju.
Kako dodaju, svaki zahtjev Alije Šljuke je pažljivo razmotren a Fondu PIO u Pljevljima su dostavljeni M4 obrasci za periode za koje je preduzetnik Alija Šljuka uplatio poreske obaveze.
- U upravnoj stvari vezanoj za Aliju Šljuku radi se o tome da je imenovani uplatio dio duga koji se odnosi na poreske obaveze iz 2002. godine tek 02. 03. 2023. i 09. 03. 2023. godine, a da tom prilikom nije uplatio i kamatu na neplaćeni dug po osnovu doprinosa za PIO. Odredbama člana 42. Zakona o poreskoj administraciji je propisano da je poreska obaveza poreskog dužnika da plati porez, kamatu i troškove postupka na način propisan zakonom, što u ovom slučaju nije urađeno. Članom 4. Stav 1 tačka 2 Zakona o poreskoj administraciji je propisano da se pod pojmom porez i druge dažbine smatraju porezi, doprinosi, takse, naknade i druga novčana davanja utvrđena zakonom, te da „poreska obaveza“ obuhvata porez, kamatu i troškove postupka. Za izdavanje M 4 obrasca u ovoj upravnoj stvari konsultovali smo se sa Sektorom za operativu u oblasti naplate u Podgorici, koji nam je sugerisao da se M4 obrazac ne izdaje dok poreski obveznik ne izmiri glavni dug i iznos kamate obračunat na neplaćeni dug po osnovu doprinosa za PIO, ističu u saopštenju.
Pojašnjavaju da što se tiče zastarjelosti kamate obračunate po osnovu neblagovremenog plaćanja doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje, Zakonom o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje su utvrđeni doprinosi, obveznici, osnovice i stope doprinosa, obračunavanja i plaćanja, rokovi za uplatu i sl.
- Međutim, u pogledu utvrđivanja, kontrole i naplate doprinosa, rokova, kamate i zastare, osim zastare doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje, primjenjuje se zakon kojim je uređen poreski postupak (član 25). U skladu sa Zakonom o poreskoj administraciji poreski obveznik je dužan da izmiri poreske obaveze na način i u rokovima propisanim zakonom ili drugim propisom donesenim na osnovu zakona. Ukoliko poresku obavezu ne izmiri u propisanom roku, na iznos neplaćenog ili manje plaćenog poreza, obračunava se kamata po stopi od 0.03% dnevno, počev od narednog dana od dana dospjelosti (čl. 26 stav 1 tačka 5 i čl. 95 stav 1 Zakona). Poreska obaveza prestaje, između ostalog, zastarjelošću poreza a pravo na naplatu poreza zastarijeva u roku od pet godina od isteka godine u kojoj je porez utvrđen. U istom roku zastarijeva i pravo na naplatu kamate i troškova postupka (čl. 71a stav 1 tačka 2 i čl. 101 stav 1 i 2 Zakona). Međutim, imajući u vidu odredbu člana 25 citiranog Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje, ovo pravo ne odnosi se na zastarjelost doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje. Takođe, ukazujemo da je članom 143 Zakona o radu („Službeni list Crne Gore“, br. 074/19, 08/21 i 059/21), kojim su uređena prava i obaveze zaposlenih iz radnog odnosa, tj. po osnovu rada, propisano da potraživanja koja se odnose na obavezu uplate doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje ne zastarijevaju. Imajući u vidu navedena zakonska rješenja, shodno kojim poreska obaveza po osnovu plaćanja doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje ne zastarijeva, proizilazi da kamata koja je obračunata na iznos dospjelih a neplaćenih doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje takođe ne zastarijeva, zaključuje se u saopštenju.