Ministarstvo finansija je uspostavilo odgovarajući normativni okvir kroz usvojene akte kojima su definisan sam postupak i uloge i data uputstva za sprovođenje svih faza u postupku rodno odgovornog budžetiranja. Međutim, kroz Zakon o budžetu i fiskalnoj odgovornosti još uvijek nije propisano uvođenje principa rodne ravnopravnosti u budžetski proces, zaključeno јe u izvјeštaјu o reviziјi rodno odgovornog budžetiranja koјi јe predstavila Državna revizorska instituciјa (DRI).
– Šest subjekata revizije prilikom planiranja budžeta za 2022. (56,26 miliona eura) i 2023. godinu (90,94 miliona) označili su ukupno 147,2 miliona budžetskih sredstava kao rodno osjetljiva. Međutim, subjekti revizije uglavnom nijesu na odgovarajući način vršili planiranje sredstava koja su označena kao rodno osjetljiva. Osim Ministarstva odbrane, subjekti revizije nijesu vršili rodnu analizu budžeta i procjenu uticaja budžetskih programa na rodnu ravnopravnost, ili je procjena vršena paušalno, bez odgovarajućih podataka, što je za posljedicu imalo da uglavnom nijesu definisani jasni rodni ciljevi i indikatori na osnovu kojih se može mjeriti napredak u ostvarenju rezultata – ociјenjeno јe u izvјeštaјu DRI.
Prema podacima iz izvještaja o realizaciji budžeta, subjekti revizije su utrošili 77,11 milion eura u 2022. godini i 12,30 miliona za prvih šest mjeseci 2023. godini za finansiranje programa koji su označeni kao rodno osjetljivi.
– Međutim, kod jednog broja subjekata radi se o iznosima kojima su finansirani ukupni programi, iako se samo dio tih sredstava odnosio na aktivnosti koje doprinose rodnoj ravnopravnosti. Ovo iz razloga jer sistem za upravljanje budžetom još uvijek ne omogućava obradu podataka koja bi omogućila izdvajanje tačnog iznosa sredstava u okviru programa koja su utrošena na aktivnosti koje doprinose rodnoj ravnopravnosti. Dio subjekata revizije realizovao je sredstva za finansiranje programa koji su označeni kao rodno osjetljivi, ali bez prethodne procjene uticaja tih programa na rodnu ravnopravnost i bez definisanja ciljeva i indikatora. Posledica navedenog je da se ne može potvrditi da su sredstva utrošena za finansiranje aktivnosti koje utiču na rodnu ravnopravnost – navodi se u zaključcima vrhovne reviziјe.
Subјekti reviziјe bili su Ministarstvo finansija, Ministarstvo odbrane, Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, Ministarstvo javne uprave, Ministarstvo prosvjete i Uprava za željeznice.
– Subjekti revizije su uglavnom preduzimali aktivnosti na izgradnji kadrovskih kapaciteta, odnosno zaposleni koji rade na poslovima izrade budžeta uglavnom su pohađali obuke o rodno odgovornom budžetiranju kod četiri subjekta revizije. Međutim, kod pojedinih subjekata revizije identifikovano je da obuke nijesu pohađala ista lica, zbog izražene fluktuacije kadrova u poslednje tri godine. Zaposleni u Uprave za željeznice nijesu pohađali obuke vezano za rodno odgovorno budžetiranje – konstatovano јe u nalazu DRI.
Takođe, reviziјa јe utvrdila i da, od šest subjekata revizije, Ministarstvo odbrane i Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede prikupljaju i razvrstavaju podatke po polu, što je dio godišnjih rodnih analiza iz oblasti ljudskih resursa.
– U Ministarstvu prosvjete se kroz MEIS sistem – Informacioni sistem obrazovanja, vode podaci o djeci i zaposlenima koji su razvrstani po polu, po socijalnoj strukturi, licima sa posebnim potrebama, pripadnicima RE populacije, raseljenim licima, stranim državljanima. Kod ostalih subjekata revizije ova vrsta podataka se ne prikuplja – utvrdila јe reviziјa.