Državna sekretarka u Ministarstvu finansija, Jovana Nišavić, govorila je danas na XVI Nacionalnoj antikorupcijskoj konferenciji, organizovanoj u okviru projekta koji se realizuje uz podršku Ministarstva spoljnih poslova Holandije.
Ova aktivnost sprovodi se posredstvom holandske ambasade u našoj zemlji, Evropske unije, Nacionalnog fonda za demokratiju (NED) I Njemačke fondacije za međunarodnu pravnu saradnju (IRZ).
Govoreći na temu Finansiranja političkih partija i izbornih kampanja, u okviru panela posvećenog međunarodnom iskustvu i primjeni zakona u ovoj oblasti, Nišavić je istakla da je Predlogom Fiskalne strategije 2021-2024, kao jedna od mjera fiskalne politike, predviđeno ukidanje procentualnih budžetskih izdvajanja u cilju ujednačavanja planiranja sredstava svim budžetskim korisnicima.
Navedeno, kako je dodala, u skladu je sa najboljom praksom za planiranje budžeta i poštovanja principa neselektivnosti, kada je u pitanju raspodjela sredstava iz javnih izvora.
Imajući u vidu da su kroz programski budžet uvedene informacije o učinku (program/potprogram/aktivnost), sa ciljem praćenja stepena ostvarenih rezultata rada, Ministarstvo finansija ne raspolaže podacima koji su neophodni za utvrđivanje kvalitetnih ciljeva i indikatora za navedeni program.
Kako je Nišavić saopštila, jedan od pozitivnih rezultata usvajanja Zakona o finansiranju političkih subjekata i izbornih kampanja, jeste omogućavanje stabilnog finansiranja političkih subjekata iz Budžeta, a time i obezbjeđenje lakšeg funkcionisanja političkih partija, koalicija, ali i mjera koje savremene države preduzimaju radi suzbijanja korupcije i finansiranje stranaka iz nezakonitih izvora.
U narednom periodu, kako je Nišavić poručila, neophodno je precizno/fiksno, u apsolutnom iznosu, odrediti dio Budžeta namijenjen finansiranju političkih subjekata, što bi na neki način bilo i ograničenje troškova finansiranja političkih aktivnosti.
U odnosu na obavezu vođenja računovodstvene evidencije od strane političkih subjekata, kako je Nišavić istakla, potrebno je posebnim propisima iz djelokruga rada Ministarstva finansija urediti finansijsko i računovodstveno poslovanje političkih subjekata, imajući u vidu da pojedini politički subjekti vode knjige po gotovinskoj, umjesto obračunskoj osnovi, što dovodi do problema da se računovodstveno poslovanje prati na efikasan način.
Takođe, potrebno je urediti i oblast naknade troškova službenih putovanja za političke subjekte imajući u vidu da je jedini važeći akt Uredba o naknadi troškova zaposlenih u javnom sektoru, u kojoj nijesu na poseban način uređeni uslovi, način ostvarivanja i visina naknade troškova političkih subjekata u smislu ovog Zakona, zaključila je Nišavić.