Парламентарни одбор за стабилизацију и придруживање Европске уније и Црне Горе (ПОСП) одржао је 20. састанак 2. децембра 2021. године, којем су копредсједавали Алекса Бечић, предсједник Скупштине Црне Горе, у име делегације Скупштине Црне Горе и Владимир Билчик, у име делегације Европског парламента. Састанак је одржан у Бриселу и путем интернета.
На састанку са размијењена мишљења са Зорком Кордић, главном преговарачицом Црне Горе са ЕУ, у име Владе Црне Горе, Гашпером Довжаном, државним секретаром Министарства вањских послова Републике Словеније, у име предсједавања Савјету Европске уније Микелом Матуелом, в.д. директора за Западни Балкан, Генерални директорат за сусједску политику и преговоре о проширењу, у име Европске комисије Елзом Фенет, шефицом Одјељења „Југоисточна Европа и Западни Балкан“, у име Европске службе за вањске послове.
Одбор се бавио сљедећим темама:
Парламентарни одбор за стабилизацију и придруживање, у складу са чланом 3 Пословника ПОСП-а и чланом 125 Споразума о стабилизацији и придруживању између Европске уније и Црне Горе, упутио је сљедећу Декларацију и препоруке Савјету за стабилизацију и придруживање, те институцијама Црне Горе и Европске уније:
1. Поздравља подршку коју је Европска унија пружила Црној Гори у постизању њеног најзначајнијег стратешког циља чланства у ЕУ; имајући у виду Резолуцију Европског парламента о Извјештајима Европске комисије о Црној Гори за 2019-2020. годину, приоритете словеначког предсједавања Савјету Европске уније у 2021. години и Извјештај Европске комисије о Црној Гори за 2021. годину, истиче да политичка воља и широк међупартијски дијалог између власти и опозиције остају суштински важни за постизање напретка у свеукупном процесу приступања.
2. Поздравља стање приступних преговора Црне Горе, са свим отвореним поглављима и три која су привремено затворена; наглашава да је, у складу са ревидираном методологијом проширења, ојачан фокус на темељне реформе у процесу европских интеграција и да свеукупни темпо процеса приступања зависи од напретка у области владавине права, темељних права, укључујући и заштиту права мањина, функционисања демократских институција и реформе јавне управе и од економских критеријума; подстиче обновљене напоре на плану испуњавања привремених мјерила у поглављима владавине права 23 и 24 и апелује на црногорске власти да се усредсреде на сљедеће: давање приоритета предлозима закона који се односе на агенду реформи у вези са ЕУ, јачање политичке посвећености и широког међупартијског дијалога између власти и опозиције који су потребни да се деблокирају значајни сегменти реформи у правосуђу, као и постизање опипљивих резултата и биланса остварених резултата у области борбе против организованог криминала и корупције и очувања права националних мањина у Црној Гори.
3. Позива актере у Црној Гори да висок ниво подршке јавности европским интеграцијама Црне Горе сматрају јасном поруком да грађани желе демократске реформе засноване на вриједностима ЕУ; позива и европске и црногорске актере да убрзају преговарачки процес и да искористе високу подршку чланству у ЕУ као платформу за даљи напредак и убрзану динамику тог процеса.
4. Имајући у виду неопходност свеукупног међупартијског и друштвеног консензуса о будућем чланству Црне Горе у ЕУ, позива на конструктиван и инклузиван политички дијалог извршне и законодавне власти, као и на посвећеност свих парламентарних странака како би се превазишла тренутна поларизација политичке сцене, ојачале државне институције и побољшао напредак Црне Горе на путу ка ЕУ.
5. Истиче да су међупартијски дијалог и функционални парламент кључни за напредак Црне Горе у приступним преговорима, и подстиче Скупштину да размотри заостале законодавне иницијативе које чекају на парламентарну расправу; позива да се у потпуности укључе у рад Скупштине парламентарне странке које не учествују у пуном капацитету, како би се унаприједио процес доношења одлука и квалитет парламентарне дебате; позива законодавну и извршну власт на унапређење међусобне координације у давању приоритета предлозима закона који се односе на агенду реформи у вези са ЕУ.
6. Похваљује напоре предсједника Скупштине за јачање законодавне и надзорне функције Скупштине; изражава жаљење због честог коришћења хитног поступка при иницирању и усвајању законодавства; похваљује унапређење транспарентности Скупштине и њене комуникације са јавношћу; поздравља позитивне промјене у вези са заступљеношћу жена и мањина у Скупштини и охрабрује Скупштину да настави да унапређује заступљеност жена у политици; похваљује побољшање услова за праћење парламентарног рада особама са инвалидитетом; поздравља реализацију пројекта „е-Парламент“ којим се дигитализује законодавни процес и подстиче Скупштину да настави да унапређује професионалне и стручне капацитете службе Скупштине.
7. Позива на дјелотворно спровођење неиспуњених препорука ОЕБС-а/ОДИХР-а у вези са изборним оквиром, у складу са европским стандардима и најбољим праксама; подстиче Одбор за свеобухватну изборну реформу да испуни свој задатак и што је прије могуће омогући спровођење неопходних законодавних реформи.
8. Констатује именовање амбасадора Црне Горе при Европској унији у октобру 2021. године; понавља да су ефикасна јавна управа и стручност од суштинског значаја за покретање неопходних реформи, и у том циљу охрабрује учинковиту деполитизацију, оптимизацију и јачање јавне управе, транспарентне поступке именовања, као и примјену запошљавања утемељеног на заслугама и руководне одговорности; апелује на власти да у потпуности реконструишу функционалну преговарачку структуру и да попуне преостале позиције, чиме се стимулише динамика процеса приступања.
9. Изражава жаљење што, према Извјештају Европске комисије о Црној Гори из 2021. године, није остварен напредак у области правосуђа и што стагнира спровођење кључних правосудних реформи; констатује да Скупштина до сада није била у могућности да обезбиједи потребну двотрећинску већину за важна именовања у области правосуђа; позива на политичку посвећеност како би се деблокирале и даље неспроведене реформе.
10. Констатује да је остварен ограничени напредак у борби против корупције и организованог криминала, који су и даље доминантни у многим областима; поздравља организовање прве Скупштине грађана 4. новембра од стране Скупштине Црне Горе, у сарадњи са Европским парламентом, на тему креирања антикорупцијских политика, и позива парламентарце да размотре њене закључке; поздравља активно учешће грађана на Скупштини 4. новембра; апелује на црногорске надлежне институције да унаприједе одговор кривичног правосуђа на корупцију на високом нивоу и да покрену темељне истраге о свим злоупотребама које су откривене Пандора папирима, у складу са извјештајем Европског парламента од 21. октобра 2021. године.
11. Констатује „ограничени напредак“ у области слободе изражавања и слободе медија у Извјештају Европске комисије за 2021. годину, након што је у претходних пет узастопних извјештаја забиљежено да „нема напретка“; констатује високу поларизацију медијске сцене и позива на осигуравање независности медија и борбу против дезинформација, хибридних пријетњи и политички пристрасног извјештавања; оштро осуђује нападе на медије и новинаре и позива на учинковиту истрагу и судско поступање; поново наглашава потребу за осигурањем безбједног амбијента за учинковито остваривање слободе изражавања као једне од основних вриједности Европске уније.
12. Подстиче даља унапређења у спровођењу правног и институционалног оквира како би се омогућиле функционалне консултације и механизми сарадње између државних институција и грађанског друштва; подсјећа на важност оснаживања и активног укључивања грађанског друштва у процес приступања Европској унији.
13. Позива на учинковито спровођење постојећег законодавног и институционалног оквира и кључних међународних инструмената у области људских права, те на даље унапређење климе инклузије, толеранције и борбе против свих видова дискриминације; констатује неједнакост жена у учешћу у политичком и јавном животу, приступу запошљавању и економским могућностима; подсјећа да родно засновано и породично насиље и даље изазива забринутост, посебно имајући у виду пандемију ковида-19; изражава жаљење што рањиве групе, укључујући Роме и Египћане и особе са инвалидитетом, и даље доживљавају вишеструке облике дискриминације и тешкоће у остваривању приступа тржишту рада, правди, услугама здравствене заштите и образовању; поздравља напредак постигнут у заштити права припадника ЛГБТИ популације и организацију Параде поноса у Црној Гори у октобру 2021. године, позивајући на адекватну примјену закона о партнерству лица истог пола.
14. Похваљује Црну Гору због посвећености, активног учешћа и конструктивне улоге у регионалној сарадњи и регионалним иницијативама; похваљује потпуну усклађеност са Заједничком вањском и безбједносном политиком Европске уније и активно учешће у мисијама Европске уније у оквиру Заједничке безбједносне и одбрамбене политике.
15. Поздравља напредак и посвећеност Црне Горе међународној полицијској сарадњи, која је додатно ојачана споразумом са Фронтексом по питању управљања границама и хватања у коштац са прекограничним криминалом, кријумчарењем дрога и оружја, трговином људима и тероризмом; позива на додатну посвећеност црногорских власти када је у питању спречавање нелегалних миграција ка ЕУ.
16. Констатује негативан утицај пандемије ковида-19 на црногорску економију која зависи од туризма, али и позитивне трендове опоравка након успјешне туристичке сезоне 2021. године; похваљује финансијску помоћ ЕУ без преседана и испоруку вакцина Црној Гори током пандемије; наглашава важност смањења незапослености, повећања конкурентности и диверзификације привреде и позива власти да на најбољи начин искористе доступну претприступну финансијску помоћ Европске уније; подсјећа на значај промишљене макроекономске и фискалне политике с обзиром на висок јавни дуг.
17. Истиче значај јачања европске сарадње у борби против ширења манипулативних дезинформација, које потичу било из Црне Горе или из иностранства; подсјећа на то да ширење дезинформација има негативни утицај на демократски процес у Црној Гори и широм региона.
18. Констатује уз велику забринутост тенденцију трећих држава да се мијешају у интерне политичке процесе у Црној Гори, као и да је Црна Гора на удару хибридних активности трећих страна; наглашава да таква мијешања озбиљно подривају пут Црне Горе ка Европској унији.
19. Позива на активно учешће Црне Горе у Конференцији о будућности Европе.
20. Узимајући у обзир да је у септембру 2021. године Црна Гора прославила 30. годишњицу као еколошка држава, понавља важност бољег очувања заштићених и потенцијално заштићених подручја, те истиче да развој нових инфраструктурних пројеката треба да буде спроведен уз претходне процјене утицаја и јавне консултације, и у складу са одговарајућим законодавством и стандардима Европске уније; позива на благовремено успостављање модела одрживог управљања и очувања заштићених подручја; позива на унапређење пракси управљања отпадом и стварање подстицајног амбијента за увођење циркуларне економије.