EK je objavila Proljećni paket evropskog semestra koji pruža smjernice za unapređenje konkurentnosti i otpornosti EU i održavanje zdravih javnih finansija. Komisija je pripremila Izvještaj za 12 država članica kako bi procijenila njihovu usklađenost sa kriterijumom deficita iz Ugovora o funkcionisanju EU (TFEU) i to su Belgija, Češka, Estonija, Španija, Francuska, Italija, Mađarska, Malta, Poljska, Slovenija, Slovačka i Finska.
U ovoj procjeni, EK uzima u obzir relevantne faktore koje su iznijele države članice u slučaju da je njihov odnos javnog duga prema BDP-u ispod 60 odsto BDP-a ili je procjenjeno da je njihov deficit "blizu" referentne vrijednosti od tri odsto ili "privremen".
U svjetlu procjene sadržane u izvještaju, otvaranje postupka za prekomjerni deficit opravdan je za sedam država članica: Belgiju, Francusku, Italiju, Mađarsku, Maltu, Poljsku i Slovačku.
Izvještaj iz člana 126(3) je samo prvi korak u otvaranju procedure za prekomerni deficit. U svjetlu ove procjene, i nakon razmatranja mišljenja Ekonomskog i finansijskog komiteta, EK namjerava da predloži Savjetu da otvori procedure za prekomjerni deficit za ponute države članice u julu 2024.
U okviru paketa Jesenjeg evropskog semestra, EK će predložiti Savjetu preporuke da se prekine situacija sa prekomjernim deficitom. Proljećni paket evropskog semestra pruža smjernice za unapređenje konkurentnosti i otpornosti EU i održavanje zdravih javnih finansija Novi okvir ekonomskog upravljanja čini 2024. godinom tranzicije za koordinaciju fiskalne politike u EU.
Smjernice i odluke fiskalne politike u okviru novog okvira sadržane u Prolećnom paketu imaju za cilj jačanje održivosti duga država članica i promovisanje održivog i inkluzivnog rasta u svim državama članicama. Prema novim pravilima, države članice će pripremiti srednjoročne planove u kojima će se utvrditi putevi njihove potrošnje i prioritetne reforme i investicije.
Preporuke uključene u Proljećni paket pružaju snažnu osnovu za reformske i investicione obaveze koje države članice moraju postaviti u ovim planovima. Države članice treba da sprovode opreznu fiskalnu politiku tako što će obezbijediti da rast neto rashoda u 2025. godini i kasnije bude u skladu sa zahtjevima fiskalnog prilagođavanja u okviru novog okvira upravljanja.
Konkretno, to znači da bi države članice sa javnim dugom iznad 60 odsto BDP-a ili deficitom iznad tri odsto BDP-a trebalo da obezbijede da rast neto rashoda bude ograničen na stopu koja čini odnos državnog duga prema BDP-u na vjerovatan pad u srednjem roku, dok deficit opšte države dovede na ispod tri odsto i zadrži ga ispod ove referentne vrednosti u srednjem roku, prenose agencije.