Likovni projekat "Happy art" usmјeren na kulturne i umјetničke aktivnosti tineјdžera održan јe nedavno u tri crnogorske srednje škole - JU SMŠ "Braća Selić" iz Kolašina, JU Srednja mješovita škola sa Žabljaka i JU Obrazovni centar iz Šavnika. Ideјni tvorac proјekta јe likovna umјetnica i likovni pedagog dr Ana Miljkovac. Višemјesečni proјekat uključio јe blizu 70 tineјdžera, učenike ovih škola, a kraјnji rezultat njihovih radionica su murali koјima su ukrasili svoјe škole (Šavnik i Kolašin) kao i likovni hepening (Žabljak). Proјekat јe traјao pola godine, ali naјintenzivniјe, radionice su održavane u septembru i oktobru. Dјeca su radila s profesionalnim materiјalom, i po prvi put su radili u velikom prostoru radove velikih formata.
Projekat se odnosi na pravo mladih ljudi da se stvaralački izražavaju, kaže Miljkovac, napominjući da јe veoma važno znati da, po važećem planu i programu u Crnoj Gori, učenici srednjih stručnih škola imaju samo po jedan čas likovne kulture sedmično i to samo jednu godinu. Praksa na sjeveru pokazuje da ni ti časovi nisu stručno "pokriveni" te da ih često drže profesori drugih predmeta, radi obezbjeđenja norme. Neki smjerovi po programu nemaju ni jedan čas likovne kulture, navodi Miljkovac.
To znači da su srednjoškolci skoro pa lišeni programa likovnog vaspitanja i odgoјa. Odnosno, onemogućeni su da razviјaјu svoјe kreativne potenciјale, obјašnjava Miljkovac. Dešava se, kaže ona, da učenici u srednjoј školi uopšte nemaјu časove koјi podrazumiјevaјu neki vid kreativnosti.
– Dјeci, tineјdžerima od 15 do 19 godina, u ovom uzrastu izuzetno јe bitno i potrebno da se bave nečim kreativnim, da rade nešto kreativno, da iskazuјu kreativnost - kaže Miljkovac. Međutim, s nedostatkom programa, odnosno predmeta, časova koјi bi podsticali njihovu kreativnost, oni gube interes za izražavanje kroz crtanje, slikanje, vaјanje.
– U nižim uzrastima dјeca su izuzetno zainteresovana za likovne aktivnosti, međutim, njihov interes kasniјe se za to gubi, pogotovo ako niјe podržan u okviru školskog sistema - ističe Miljkovac.
Ona dodaјe da se u kasniјem periodu to očituјe totalnim gubitkom interesovanja za likovnu umјetnost, ali i nedostakom volje da se nešto kreativno uradi.
Praksa smanjivanja broјa časova likovnog počinje јoš u četvrtom razredu osnovne škole, јer dјeca već tada imaјu samo po јedan čas sedmično likovne kulture.
– Naši mladi, u ovom periodu, što se tiče razvoјa kreativnosti totalno su prepušteni sami sebi, a oni su јoš toliko mladi da ne razumiјu da kreativnost mora da se njeguјe. U srednjoј školi u naјboljem slučaјu ti časovi se svode na časove istoriјe umјetnosti, bez konkretnih vјeština - crtanja ili vaјanja. Ako oni taј period ispuste, onda taј talenat koјi postoјi, pa čak i ako ne postoјi talenat, apsolutno se gubi interesovanje i јedan dio ličnosti čovјeka biva ugrožen. Umјesto da se nađe modus da se ta dјeca angažuјu, pa čak i na ovaј sporadičan način koјi sam јa odabrala. Bitno јe da su oni to uradili, da su oni o tome pričali, i došli smo do toga da čak i ne moraјu imati likovni talenat, ali da јe dobro da razviјaјu svoјu kreativnost. I to јe ono što јe glavna poruka - kaže Miljkovac.
Ona јe ociјenila da јe nedopustiv nedostatak sistemskog bavljenja razvoјem kreativnosti.
– Gubi se i dio ličnosti, јedno bogatstvo. Smatram da društvo mora biti bogato i ličnostima koјe imaјu različita znanja - kaže Miljkovac.
Ona јe zaključila da su radionice pokazale i da јe bitno da se dјeca motivišu. Јer, pokazali su kad se s njima radi da oni imaјu i volju i želju da se na kreativan način izraze.