Након што је канцеларија Уницефа у Црној Гори најавила да ће објавити резултате анализе образовног система од предшколског до средњег образовања, наши саговорници истичу да обавеза те међународне организације није да рјешава проблеме у школама, већ то треба да ради струка. Они сматрају да је неопходна реформа система образовања у Црној Гори јер настава тренутно није на завидном нивоу, због чега треба више да се укључе Завод за школство и Центар за стручно образовање.
Професор историје Слободан Савовић казао је за "Дан" да Завод за школство и Центар за средње стручно образовање мораjу бити носиоци идеjа и покретачи и реализатори промjена.
– Нажалост, водећи људи те двиjе институциjе криjу се иза испразних фразетина и лоших законских рјешења. Те институциjе сада служе само за надзор. Потребно је да се оне учине одговорним за промjене образовног система тако што би се законски осамосталиле од надлежног министарства. Други корак је да се оjачају њихова одjељења за анализу и планирање. Трећи корак је jасно поставити годишње мjерљиве стандарде знања ученика усаглашене за све васпитно-образовне установе. Четврти корак – радити сталне полугодишње анкете умjесто надзора школа, а на основу тих анкета прилагођавати планове и рад наставника.Задњи корак – укинути милион административних проjеката и тимова коjим Завод малтретира запослене у школама. Нама надзорници, умjесто помоћи у раду, прегледаjу администрациjу. Одавно нијесам чуо да jе иjедан надзорник ушао у учионицу и лично одржао час и показао младим колегама како то треба радити. Мислим да би се морало увести правило да су надзорници обавезни да држе огледне часове у школамa –истиче Савовић.
Он сматра да образовном систему, као великом и конзервативном систему, нису потребне реформе коjе се периодично дешаваjу, већ перманентни поступци промjене и подешавања према налозима времена у коме живимо и потребама друштва.
– Уницеф jе направио секторску анализу коjа детектуjе проблеме, али ниjе њихов посао да нам даjу рјешења, него jе на нама да видимо што нам jе чинити. Не треба министарство и министарка да се бави промjенама просвjетног система. Видjели смо колико jе Дамир Шеховић био неуспјешан у томе. Плашим се да на погрешним премисама имамо тотално погрешне закључке. Министарство jе администрациjа коjа само руководи системом – нагласио је Савовић.
Потпредсједница Скупштине Бранка Бошњак казала је за "Дан" да је образовном систему потребна реформа, почев од предшколског образовања. Она је оцијенила да је Уницеф урадио квалитетну анализу која ће показати мањкавости у школама. – За реформу је потребан новац и ми посланици морамо да размислимо да се образовном систему кроз буџет дају додатна средства. У вртићима имамо мали обухват предшколским образовањем, уз недовољан број установа, посебно у мањим срединама и на селима. У основним школама је изражено вршњачко насиље, а наставници раде у неадекватним условима јер се већина новца издваја за плате. Фали новца за наставна средства и опрему у учионицама. ПИСА тестирање је показало да ученици не умију да прикажу и искористе оно што су научили, односно да заостају у функционалној писмености. Мислим да је потребно да ученици и родитељи дају своје мишљење о квалитету наставе и раду наставника. Да не будемо у ситуацији да шаљемо наставнике на усавршавања, а да не знамо да ли они напредују – казала је Бошњак.