Питање блокаде 30 милиона еура од стране Специјалног државног тужилаштва у оквиру истраге о пословању Атлас банке и услугама е-комерца једно је од приоритетних са којима сам се сусрео и захтијева хитно рјешавање, казао је у интервјуу за „Дан” вршилац дужности директора Управе прихода (УП) Александар Дамјановић. Истакао је да се постојећим законским оквиром може опорезивати нелегално стечена имовина, али да се ипак нада новом закону о опорезивању нелегалне имовине, којим ће се вишеструко повећати пореске стопе по том основу.
• Шта jе са 30 милиона коjе jе Специjално државно тужилаштво блокирало у афери „Атлас” и да ли сте о томе разговарали са специjалним државним тужиоцем Миливоjем Катнићем?
– То питање jе jедно од приоритетних са коjим сам се срео и коjе захтиjева хитно рjешавање. С jедне стране, имамо завршен цjелокупан поступак унутар, тада Пореске управе, сада УП, у смислу евидентирања и наплате овог износа новца, а, с друге стране, привремену мjеру донесену у поступку коjи се, у том jавности добро познатом случаjу, води у тужилаштву. Већ сам имао састанак са специjалним државним тужиоцем Миливоjем Катнићем у правцу рjешавања овог питања. Очекуjем да се то питање брзо риjеши, приjе свега jер се ради о интересу државе. Тренутна посљедица jе да та средства jош увиjек ниjесу приход државног буџета jер су „заробљена“ на прелазном рачуну код суда, док се билансно воде као нови порески дуг, чиме jе постоjећи порески дуг увећан за нешто више од 30 милиона еура.
• Да ли се постоjећим законским оквиром може опорезивати нелегално стечена имовина и да ли jе реално очекивати 20 милиона еура по том основу, што jе предвиђено Предлогом закона о буџету?
– Свакако да постоjећи законски оквир даjе простор за опорезивање, и у том смислу ће се покренути одређене активности. Надам се и да ћемо убрзо видjети у парламенту предлог закона о опорезивању нелегалне имовине, као своjеврсни лекс специјалис, како би се што приjе кренуло у реализациjу овог, не само важног предизборног обећања већ и елементарно неопходне праксе. Тако би се jедном заувиjек послала порука да се нико никада више некажњено не може богатити на грбачи државе отимањем државне имовине, што у преводу значи преко леђа наjвећег диjела грађана коjи посjедуjу малу или осредњу имовину и остваруjу мале или осредње приходе. Законска рjешења свакако мораjу бити у складу са наjављеним буџетским проjекциjама.
• Колико износи порез на нелегалну имовину и да ли ће се таj порез повећавати?
– Идеjа jе да пореска стопа за опорезивање нелегалне имовине буде вишеструко већа од постоjећих пореских стопа. Постоjе и неки упоредни примjери коjи указуjу да су ове пореске стопе изузетно високе. Какав ће бити коначан став законодавца видjећемо, али те стопе мораjу кореспондирати са планираним приходом буџета у текућоj години, као и са дефинисаним циљем концепта опорезивања нелегалне имовине.
• Претходних година било је доста приче о порескоj полициjи. Какав jе Ваш став о томе и да ли ће Управа прихода формирати пореску полициjу и коjа ће бити њена улога?
– Идеjа о формирању пореске полициjе ниjе нова. О њоj се расправља шест-седам година и стекли су се услови да се донесе одлука по том питању. Наравно, важећи Закон о порескоj администрациjи би било неопходно измиjенити, као и jедан броj других закона, попут ЗКП-а, па jе на законодавцу да донесе одлуку. Са стране УП, истичем да jе у свjетлу очекивања да ће се кренути са наjављеним проjектом испитивањем пориjекла имовине, односно увођења додатног пореза на тзв. екстрапрофит, битно оjачати постоjеће капацитете УП у диjелу инспекциjских послова и у диjелу овлашћења инспектора задужених за контролу пореских обвезника. Да ли ће адекватан одговор на те изазове бити формирање пореске полициjе или алтернативно, формализациjа међусекторске сарадње гдjе би се послом провjере имовине, односно пореског статуса бавили, рецимо, заjеднички тимови састављени од инспектора УП и припадника Управе полициjе коjи се баве спречавањем прања новца и привредним криминалом, остала jе дилема коjа се брзо мора рjешавати. У сваком случаjу одлуку jе неопходно дониjети брзо, а УП jе у том правцу већ иницирала неопходне активности.
• Како тече примjена Закона о фискализациjи?
– До почетка примjене овог закона остало је мање од два мjесеца и УП у сарадњи са привредним субjектима чини максималне напоре да та примjена отпочне без проблема и у старту обухвати наjвећи броj обвезника фискализациjе. У Скупштини сам као посланик, приликом расправе о закону истакао да jе првобитни рок кратак, не омогућава вриjеме за адекватну припрему за фискализациjу, како државе, односно УП, тако и привреде. Таj првобитни рок jе срећом де факто два пута помjерен, чиме се оставио довољан простор да се у оваj процес крене. Изговора за даље одлагање нема и овим путем апелуjем на све учеснике тог процеса да се интензивираjу напори за успjешну примjену закона.
Д.М.
StoryEditor
Дамјановић: Тужилаштво да хитно одблокира 30 милиона од е-комерца
Тренутна посљедица jе да та средства jош ниjесу приход државног буџета jер су „заробљена“ на прелазном рачуну код суда, док се билансно воде као нови порески дуг, чиме jе постоjећи порески дуг увећан за нешто више од 30 милиона еура. Очекујем да се то питање брзо ријеши, казао је Дамјановић
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
i na WhatsUp kanalu