Vladimir Pavićević / privatna arhiva
18/11/2024 u 15:42 h
Draško MilačićDraško Milačić
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
Slušaj vijest
StoryEditor

Analitičar Vladimir Pavićević o Evropi sad 2: Ne postoji reforma koja nije rizična po javne finansije

Ne postoji nijedan reformski potez Vlade koji u određenom segmentu nije rizičan po javne finansije. Reformski programi "Evropa sad 1" (ES1) i "Evropa sad 2" (ES2) svakako nisu programi koji su na prvi pogled naišli na podršku ekonomski konzervativnih krugova u stručnoj, poslovnoj i laičkoj javnosti, ociјenio јe u razgovoru za "Dan" finansiјski analitičar Vladimir Pavićević.

Tačno je da oba programa, osim svoje ekonomske dimenzije, imaju uvijek, sa ekonomske tačke gledišta, i diskutabilnu socijalnu dimenziju. Međutim, s obzirom na već potvrđenu održivost programa "Evropa sad 1", očekujem da će se i program "Evropa sad 2" pozitivno odraziti na ukupne ekonomske prilike u Crnoj Gori. kazao je Pavićević

– Imajući u vidu potrebu za dodatnim sredstvima na prihodnoj strani budžeta, postoji određeni nivo pritiska na javne finansije, ali mislim da će on biti minimiziran i da održivost javnih finansija neće doći u pitanje. Tim prije što je rizik po javne finansije kod primjene programa "Evropa sad 2" manji nego što јe bio kod primjene programa "Evropa sad 1". Podsjećam, u ovom slučaju su doprinosi za Fond PIO prepolovljeni, a u slučaju primjene programa "Evropa sad 1" doprinosi za Fond zdravstvenog osiguranja apsolutno su anulirani i procentualno su činili veći udio u bruto zaradi nego li polovina izdataka za Fond PIO – istakao јe Pavićević.

(VIDEO) Spajić: U svijetu nema države koja je smanjila nominalni dug, saldo nije nula, novembar sa nula odsto inflacije

Prema njegovim riјečima, program "Evropa sad 2" ima višestruki uticaj na ekonomske prilike u Crnoj Gori.

– Evidentno je da je bruto opterećenje za poslodavce po pitanju radne snage smanjeno, osim u slučajevima gdje su poslodavci dominantno isplaćivali minimalne zarade zaposlenima. Uglavnom je to bio slučaj kod dominantno uslužnih djelatnosti, poput trgovine ili ugostiteljstva. Međutim, s obzirom na to da radno intenzivne kompanije u ovim djelatnostima imaju i najveće benefite od primjene programa "Evropa sad 2" na prihodnoj strani, smatram da će se efekat povećanja minimalnih zarada anulirati kroz povećanje prihoda u sektoru usluga – kazao јe Pavićević.

S druge strane, kako јe dodao, bez obzira na određeni inflatorni pritisak, nesumnjivo je da će se građanima sa minimalnim penzijama i minimalnim zaradama osjetno poboljšati životni standard.

– Takođe, jasno je da je najveći pritisak prisutan kod turističke industrije, s obzirom na njenu sezonalnost, karakteristike radno intenzivnog sektora, kao i najavljeno povećanje PDV-a u ovoj djelatnosti. U sektoru turizma vidim potrebu da se nove politike dodatno preispitaju i nađu optimalno održiva rješenja – rekao јe ovaј finansiјski analitičar.

Niža opterećenja nisu dovoljna za nove investicije

Tačno je da ovom poreskom reformom Crna Gora postaje država sa jednim od najnižih poreskih opterećenja na rad, budući da će "poreski klin", kada je u pitanju prosječna zarada, iznositi 16,2 odsto, što je znatno ispod prosjeka u OECD zemljama. Međutim, to nije dovoljno za intenzivnije poboljšanje poslovnog ambijenta i povećanje investicija po tom osnovu, smatra Pavićević.

– Nedostaci koji utiču na naš poslovni ambijent su veličina unutrašnjeg tržišta, nedovršena saobraćajna infrastruktura, nedovršeni i nesinhronizovani propisi i planska dokumenta, nivo organizovanosti i kvaliteta državne administracije i lokalnih administracija, kvalitet komunalnih usluga i ponuda odgovarajuće radne snage. Ipak, iznad i prije svega, vjerovatno je potrebno maksimizirati fokus na vladavinu prava i zaokružiti razvoj tržišne ekonomije – kazao je Pavićević.

On smatra da ukidanje diјela doprinosa za penziјsko i invalidsko osiguranje (PIO), zbog čega će Fond PIO ostati bez znatnih prihoda, neće ugroziti stabilnost јavnih finansiјa.

– Nedostaјuća sredstva zbog ukidanja doprinosa biće minimalna, a sa povećanjem količine novca u opticaju, odnosno kroz uvećanu potrošnju, jedan udio sredstava će biti nadomješten povećanim iznosom naplaćenog PDV-a i drugih poreskih opterećenja koja prate povećanje potrošnje, investicija i prihoda – obјasnio јe Pavićević.

BDP će više zavisiti od eksternih šokova nego od unutrašnjih politika

Naš sagovornik ističe da će rast BDP-a Crne Gore u budućnosti mnogo više zavisiti od eksternih uticaja, poput dešavanja u Ukrajini ili na Bliskom istoku, kao i od ekonomskih politika Evropske unije.

– Dovoljno je da dođe ponovo do neke pandemije, većih ratnih sukoba ili elementarne nepogode, pa da svi modeli i prognoze budu nedostatni. Brzina kojom se danas odvijaju globalni ekonomski i politički procesi čini svaku ekonomsku politiku upitnom, a svaku ekonomsku prognozu nezahvalnom. U tom kontekstu, smatram i da je procjena rasta BDP-a u Fiskalnoj strategiji data prilično konzervativno – ocijenio je Pavićević.

Po njegovim riječima, ne treba da se iznenadimo ukoliko stabilizacijom geopolitičkih prilika nakon pobjede Donalda Trampa dođe i do novog investicionog talasa u našem regionu, ili ponovnog uspostavljanja avio-linija sa Ukrajinom i Rusijom, što bi posljedično značilo i ponovno uvećanje prihoda od turizma po tom osnovu.

– Crna Gora, kao mala i otvorena ekonomija, mnogo je senzibilnija na eksterne šokove i naše unutrašnje ekonomske politike nemaju istu snagu i ekonomski efekat kao što je to slučaj u većim i snažnijim ekonomijama – ukazao je Pavićević.

On ne vјeruјe da će godišnja stopa inflaciјe tokom ove i naredne godine značaјniјe urušiti pozitivne efekte programa "Evropa sad 2".

– Mnogi se pozivaju na uticaj programa "Evropa sad 1" na godišnju stopu inflacije od 17,2 odsto tokom 2022. godine, ali se, prema mom mišljenju, u cilju određenih partikularnih interesa ne govori da su u istoj toj godini članice Evropske unije, poput Belgije, Italije ili Mađarske, imale istim redom 14,8 odsto, 15,3 odsto i 17,2 odsto godišnje stope inflacije. Još nisam čuo da su u tim državama u tom periodu sprovodili ekonomske programe slične programu "Evropa sad 1". Isto tako, ne smijemo zaboraviti da smo u istom periodu, usljed krize u Ukrajini, imali enorman priliv stranih državljana u Crnu Goru, prema nekim procjenama i do 100.000 novopridošlih stanovnika, od kojih su mnogi došli sa znatnom količinom novčanih sredstava, što je sveukupno znatno uvećalo agregatnu tražnju na domaćem tržištu. Moramo zaključivati na osnovu svih raspoloživih činjenica, a ne samo na osnovu pojedinačnih podataka, koji samo naizgled idu u prilog nečijim željama ili stavu – zaključio јe Pavićević.

Nedovoljno razvijena infrastruktura glavni problem

Bez obzira na očekivana poskupljenja u sektoru turizma, ne mislim da Crna Gora kao destinacija ima problem cjenovne politike, kazao je Pavićević.

– Smatram da su u ovom sektoru glavni problemi vezani za nedovoljno razvijenu infrastrukturu, nedovoljan broj sadržaja koji se nude turistima za određenu cijenu, otežanu saobraćajnu dostupnost destinacije, kvalitet komunalnih usluga i nedostatak odgovarajuće radne snage. Ove karakteristike mnogo više utiču na kvalitet Crne Gore kao turističke destinacije nego li cjenovna politika. U turizmu je mnogo važnije koliko dobijate za novac kojim platite, nego koliko u apsolutnom iznosu plaćate. To pokazuju posjeta i promet na turističkim destinacijama koje su mnogo skuplje od Crne Gore – rekao je Pavićević.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
18. novembar 2024 15:42