Nadležni kolegijum Državne revizorske institucije (DRI) u sastavu senator Milan Dabović – rukovodilac Kolegijuma i predsjedavajući Senatom, senator Nikola N. Kovačević – član Kolegijuma dao je negativno mišljenje na finansijsku reviziju i negativno mišljenje na reviziju pravilnosti Prijedloga zakona o završnom računu budžeta države za prošlu godinu.
Dabović je istakao da je finansijskom revizijom utvrđeno da Predlog zakona o završnom računu budžeta Crne Gore za 2021. godinu sadrži utvrđene greške u finansijskom izvještaju, koje imaju materijalan efekat na finansijski izvještaj.
„Predlogom zakona o završnom računu budžeta Crne Gore za 2021. godinu iskazani su iznosi gotovinskog deficita od 99.518.346,32 €, dok je revizijom Predloga zakona o završnom računu budžeta Crne Gore utvrđeno da je potrebno korigovati gotovinski deficit na iznos od 123.878.871,11 €.
Govoreći o privremenom finansiranju, Dabović je naveo da Informacija o potrebi donošenja rješenja o privremenom finansiranju potrošačkih jedinica od 1. januara 2021. godine do donošenja Zakona o budžetu Crne Gore za 2021. godinu ne sadrži limite potrošnje za pojedinačne potrošačke jedinice, „već je Ministarstvo finansija i socijalnog staranja zadržalo pravo diskrecionog utvrđivanja mjesečnih odobrenja po potrošačkim jedinicama u okviru postavljenog ukupnog limita odobravanja“.
- Mjesečna rješenja o privremenom finansiranju su donošena na bazi dostavljenih zahtjeva potrošačkih jedinica, pri čemu su limiti potrošnje po potrošačkim jedinicama interno utvrđivani od strane Ministarstva“, dodao je Dabović.
On je ukazao je da je ovo imalo za posljedicu nastanak neslaganja budžeta unijetog u informacioni sistem Glavne knjige trezora i Zakona o budžetu Crne Gore za 2021. godinu u dijelu ekonomske klasifikacije, sa implikacijama na finansijske izvještaje po vrstama troškova, namjenskom korišćenju sredstava i prekoračenju budžetske potrošnje.
Ministarstvo finansija i socijalnog staranja nije na valjan način primijenilo Metodologiju usklađivanja sredstava dodijeljenih potrošačkim jedinicama, što je rezultiralo da je u Glavnoj knjizi trezora unešen budžet u iznosu od 5.670.963,18€ većem nego što je definisano Zakonom o budžetu Crne Gore za 2021. godinu.
On je takođe podsjetio da je Zakonom o budžetu Crne Gore za 2021. godinu uspostavljena nova programska struktura koja u najvećem dijelu ne sadrži programske indikatore kao osnovice za mjerenje efektivnosti, efikasnosti i ekonomičnosti korišćenja javnih sredstava od strane potrošačkih jedinica.
- Zakonom o budžetu Crne Gore za 2021. godinu planirano je 157 programa od kojih 26 (17 odsto) sadrži indikatore, dok je 131 ili 83 odsto programskih sadržaja bez indikatora. Isto tako 51 odsto ili 122 potprograma nijesu imali indikatore, dok je 118 potprograma ili 49 odsto imalo indikatore“, naveo je Dabović.
Predsjedavajući Senatom DRI, senator i član nadležnog Kolegijuma Nikola N. Kovačević, pojasnio je da se shodno Zakonu o budžetu i fiskalnoj odgovornosti navodi da Vlada do kraja juna utvrđuje Prijedlog zakona o završnom računu budžeta države i upućuje ga DRI koja Izvještaj o reviziji završnoj računa budžeta dostavlja Skupštini do 15. oktobra tekuće godine za prethodnu fiskalnu godinu.
- U Zakonu o upravnom postupku navodi se da ako posljednji dan roka pada u nedjelju ili na dan državnog praznika, rok isitiče rokom prvog narednog radnog dana. S obzirom da je 15. oktobar bila subota, kad nije radila Skupština, procijenili smo da ne bi bilo dobro u subotu da objavimo Izvještaj, pa smo iskoristili zakonsku ovu mogućnost i dostavili danas izvještaj Skupštini, objavili na sajtu i organizovali pres konferenciju- zaključio je on.