Државна ревизорска институција (ДРИ) у интензивној је фази припрема за израду годишњег плана ревизија за 2022. годину и оквиру тога разматрамо доспјеле иницијативе, казао је "Дану" члан сената ДРИ Бранислав Радуловић. Он нам је открио да су за вршење финансијских ревизија иницијативе стигле од Одбора за економију да се изврше ревизије Министарства просвјете, науке, културе и спорта и Управе за спорт и младе и од стране НВО које су исказале интересовање за ревизију РТЦГ. На челу највећег министарства у Влади је Весна Братић, док је на челу РТЦГ Борис Раонић.
– Када су у питању ревизиjе успjеха, Одбор за родну равноправност показао jе интересовање да се спроведе посебна ревизиjа коjа се односи на родно одговорно буџетирање и спровођење родно одговорних политика. У фази планирања jе и ревизиjа уговора о дjелу и допунском раду за коjу од раниjе постоjи велико интересовање jавности, као и ревизиjа везана за спровођење националног програма за рано откривање рака доjки, коjа jе такође апострофирна на Одбору за родну равноправност – изјавио је Радуловић.
Сенат ДРИ ће Годишњи план ревизиjа за 2022. године усвоjити до краjа текуће године, а у циљу што бољег планирања, како је рекао Радуловић, усвоjили су посебне смjернице, за коjе се у извjештаjу ЕК наводи да су осигурале "да се планирање заснива на процjени ризика и jасно дефинисаним критериjумима".
• ДРИ jе наjавила интензивну активност везану за ревизиjу средстава за борбу против корона вируса. Када ДРИ планира да обjави резултате ових ревизиjа?
Циjенећи значаj и интересовање jавности, ДРИ у овоj години спроводи чак три ревизиjе везане за ову тему. Поред ревизиjе успjеха коjа се односи на ефикасности управљања средствима донациjа за сузбиjање корона вируса, ревизорски тимови спроводе и финансиjску ревизиjу коjа се односи на конфирмациjу трошкова здравствене заштите по основу ковида-19, те посебну ИТ ревизиjу с циљем утврђења ефективности функционисања Апликациjе за евидентирање резултата ПЦР тестирања на ковид-19 у Институту за jавно здравље Црне Горе. Сви ревизорски тимови интензивно раде и очекуjемо краj ревизорског рада краjем ове и обjављивање резултата почетком наредне године.
• Коjе су ревизиjе успjеха тренутно у току?
ДРИ поред шест ревизиjа успjеха коjе су до сада спроведене у 2021. години и коjе су се односиле на одрживи развоj (заштита шума, ваздуха и jадранског басена), ефикасност управљања ЦРПС-а и ефективности редовног и инвестиционог одржавања државних путева, те ефикасност рада ревизорских одбора у привредним друштвима, спроводи jош четири ревизиjе успjеха. Оне се односе на ефикасности реализациjе препорука ДРИ везаних за заштиту шума, ефективност управљања системом отпадних вода, агробуџет и ефективност коришћења субвенциjа за производњу и пружање услуга у пољопривреди из средстава државног буџета, те успjешност располагања средствима за борбу против корона вируса.
• Недавно обjављена ревизиjа ефикасности рада ревизорских одбора државних предузећа изазвала jе велико интересовање. У налазу сте указали на проблем "поднормираности" ове области. У чему се она огледа?
Ова ревизиjа jе с правом произвела велико интересовање не само код субjеката ревизиjе већ и код струковних организациjа, као што су Институт сертификованих рачуновођа и ревизора или Привредна комора из разлога што jе ДРИ утврдила да jе рад овог тиjела у привредним друштвима са већинским власништвом државе генерално неефикасан. Такође, овом темом ће се бавити и Савjет за конкурентност, а извjештаj ДРИ jе достављен и Одбору за економиjу, финансиjе и буџет.
Поред осам издатих препорука субjектима ревизиjе, ДРИ jе издала и посебну системску препоруку Министарству финансиjа да предложи Влади измjене и допуне Закона о ревизиjи у циљу потпуниjе нормираности надлежности, начина функционисања, избора и опозива чланова одбора и других питања од значаjа за рад ревизорских одбора. "Поднормираност" се огледа у чињеници Закона о ревизиjи у два члана (чл. 30 и 31), којим се прописуjе само обавезност именовања ревизорских одбора, састав и његове надлежности, без даље разраде, тj. уређења других важних питања, коjа услед неуређења у закону производе или различито интерно регулисање и примjену или ниjесу уопште регулисана актима привредних друштава, те jе стога потребно приступити његовим измjенама и допунама по узору на нпр. законе у Хрватскоj или Србиjи.