Мандатар и лидер покрета УРА Дритан Абазовић доставио је Скупштини програм рада 43. Владе. Сједница парламента на којој ће, између осталог, бити изабрана нова Влада, биће одржана у четвртак, 28. априла на Цетињу.
Из експозеа Абазовића преносимо најважније дјелове, пише портал РТЦГ.
Уважени потпредсједници, уважене посланице и посланици,
Након посљедњих парламентарних избора, одржаних 30. августа 2020. године, Црна Гора је закорачила у нову етапу демократског развоја, а формирањем 42. Владе успјешно је реализовала један од најважнијих задатака на путу свог друштвеног сазријевања - прву, историјску, демократску промјену власти. Прекинут је деценијски политички монопол, а грађанкама и грађанима враћен суверенитет који им припада по Уставу. Међутим, 42. Влада и скупштинска већина нијесу успјеле да нађу заједнички језик и то је један од најважнијих разлога због којих се укупан процес неопходних политичко-друштвених реформи већ дуже налази у стагнацији. Рјешавање бројних отворених питања, због којих је блокиран европски пут Црне Горе, као и остали реформски процеси, биће у фокусу нове, 43. Владе Црне Горе.
Црној Гори је, прије свега, потребна политичка и друштвена стабилност. Њене грађанке и грађани, осим мира и афирмације свих других вриједности на које можемо бити поносни, очекују да њихови представници дају много већи допринос помирењу и уклањању вјештачки ствараних тензија, иза којих се увијек крију интереси појединачних кругова илл жеија за ситним политичким профитом.
Задатак који стоји пред овом генерацијом политичарки и политичара јесте да радимо на компромису око општих друштвених интереса, у корист, а не на штету наших грађанки и грађана. Само међусобним разумијевањем, уважавањем и спремношћу да државни интерес ставимо испред личног и партијског, ова држава може напријед.
Управо због тога, владавина права и економски развој биће два кључна стуба нове Владе. Они носе пет приоритетних праваца ђеловања, и то су: борба против корупције, више одрживих инвестиција, интеграција у Европску унију, одрживи развој и заштита животне средине и афирмација ђеце и младих. Сви чланови Владе дужни су да се баве будућношћу Црне Горе, а не њеним даијим заробљавањем у прошлости. Зато сам поносан што ће први пут заједно радити субјекти који до сада нијесу директно сарађивали, показујући тиме колики значај дају интеграционим процесима и важности учлањења Црне Горе у Европску унију. Ову шансу не смијемо пропустити, дрзава мора одблокирати своје институције и бити спремна на све изазове који тек предстоје. Од кључне је важности да у што краћем року добијемо функционаину Владу, активну Скупштину, ефикасну и независну судску власт. Уколико желимо да држава буде у служби свих њених грађанки и грађана, она мора поћивати на солидарности, разумијевању, међусобном поштовању и отворености. Црна Гора може опстати и бити успјешна европска прича само као грађанска држава, која баштини и јача свој међувјерски и међуетнички склад, афирмише наше разлике као предност, уважава своје секуларно уређење, поштује све вјерске заједнице и јемчи свима једнака права и слободе независно од политичке или било које друге припадности.
Вјерујем да заједнички можемо постићи значајне резуитате на које ћемо сви бити поносни. Уз довоијно труда, добре воље, знања и ијубави, Црна Гора мозе постати изузетно успјешна европска дрзава. Остајем оптимиста и вјерујем да смо заједнички на правом путу.
ПРИОРИТЕТИ
Нормативни приоритети 43. Владе ће бити.
1. Договор о избору носилаца највиших правосудних функција (Врховног државног тужиоца, чланова Судског савјета из реда угледних правника, судија Уставног суда) у складу са Уставом.
2. Договор о успоставијању одговорних и функционалних државних органа и институција у којима ће се законито поступање подразумијевати.
3. Усклађивање законске регулативе у области правосуђа са стандардима Европске комисије и мишљењима Венецијанске комисије.
4. Закон о преиспитивању поријекла имовине.
5. Измјене и допуне Закона о морском добру са циљем јашања надлежности општина.
6. Изборна реформа - усвајање препорука ОЕБС-а/ОДИХР-а за надоградњу изборног законодавства, уз могућност обједињавања свих избора у једном дану и измјене изборног система са увођењем отворених листи и гарантовање заступљености мањина кроз одређивање броја мандата.
7. Професионализација Државне изборне комисије, у складу са препорукама ОЕБС/ОДИХР.
8. Ревизија затеченог стања у области просвјете и културе, уз измјене и допуне Закона о култури и Општег закона о образовању и васпитању, као и преиспитивање свих спорних кадровских рјешења у овим областима, посебно на високим позицијама.
9. Преиспитивање свих уговора и аката који угрожавају уставно одређење Црне Горе као еколошке државе, уз активну афирмацију идеје еколоске дрзаве.
10.Преиспитивање спорних и незаконитих одлука претходних влада и државних органа у правцу њиховог хитног ревидирања.
11. Реформа службе безбједности, уз сагледавање измјена Закона о Агенцији за национаину безбједност.
12.Реизбор чланова савјета и извршних директора регулаторних агенција, уз измјене и допуне пратећих закона.
13.Предлагање закона о попису становништва у првом кварталу рада Владе, у складу са европским стандардима и нормама.
14.Ефикаснија сарадња Владе и Скупштине.
15.Унапредење законодавства у области људских и мањинских права, при чему ће приоритет имати Закон о заштити од насиља у породици.
Политички приоритети 43. Владе ће бити.
1. Наставак бескомпромисне борбе против организованог криминала и корупције на свим нивоима, испуњавање привремених мјерила, са циљем добијања завршних мјерила за поглавија 23 и 24.
2. Обнова и прилагођавање преговарачке структуре новој методологији проширења, због динамизирања преговарачког процеса са ЕУ.
3. Стварање повоијног амбијента за нове инвестиције и зауставијање одласка постојећих инвеститора, у циљу динамизације економског развоја земље.
4. Наставак започетих економских реформи како би се одржала стабилност јавних финансија и наставиле започете социо-економске мјере.
5. Регулисање уговорног односа са вјерским заједницама, у складу са Уставом и законима Црне Горе.
6. Сагледавање регионалних иницијатива у контексту кључног циља - бржег учлањења Црне Горе у Европску унију.
7. Јачање локалних самоуправа кроз измјене Закона о државној својини - пренос права својине са државе на општине И доношење поџаконских аката ради откиањања штетних посљедица насталих примјеном Закона из 2009. године.
8. Припрема и реализација Ијетње туристичке сезоне.
9. Сагледавање мјера на реорганизацији рада здравственог система И доношење државних мјера за борбу против корона вируса.
10. Наставак реформе јавне управе, уз ревизију затеченог стања у државним органима и јавним предузећима.
11. Просторни план развоја Црне Горе 2022-2040.
12. Обезбјеђивање равномјерног регионалног развоја и децентрализације (у областима просвјете, културе, просторног планирања, здравства), као и бржи економски развој у неразвијеним општинама.
13.лнтензивирање активности на пречишћавању бирачког списка и стварању предуслова за елиминацију свих изборних злоупотреба.
14. Заштита права мањинских народа и њихово интегрисање у институције кроз остваривање уставног начела сразмјерне заступљености, уз пуну имплементацију законске регулативе.
На основу изнијетих програмских опредељења предлажем сљедећу структуру Владе:
Влада це имати четири потпредсједника/це који су уједно и ресорни министри односно министарке.
Министарство правде
Министарство унутрасњих послова
Министарство одбране
Министарство финансија
Министарство вањских послова
Министарство економског развоја и туризма
Министарство европских послова
Министарство просвјете
Министарство здравија
Министарство капиталних инвестиција
Министарство пољопривреде, шумарства и водопривреде
Министарство спорта и младих
Министарство јавне управе
Министарство рада и социјалног старања
Министарство културе и медија
Министарство екологије, просторног планирања и урбанизма
Министарство људских и мањинских права
Министарство науке и информационог друства
те два министра без портфеља.