Акциjа за људска права jе затражила данас од Судског савjета да обjави биографиjе и програме рада свих кандидаткиња и кандидата коjи су се приjавили на трећи оглас за предсjедника/цу Врховног суда, а од Врховног суда да и Општа сjедница тог суда отвори за jавност разговоре коjе ће обавити са четворо приjављених кандидаткиња и кандидата.
– Према Закону о судском савjету и судиjама, кандидати за предсjедника суда су дужни да уз приjаву на jавни оглас поднесу и програм рада, коjи садржи предлог организациjе посла у суду са индикаторима за унаприjеђење рада за вриjеме од пет година. Програм рада кандидата jедан jе од три критериjума на основу коjих се врши избор, поред оцjене рада и интервjуа – наводе из ХРА.
Као примjер добре праксе из региона истиу Хрватску у коjоj jе тренутно у току поступак избора предсjедника/цу Врховног суда.
Тамо jе, како наводе, надлежно Државно судбено виjеће одмах на свом саjту обjавило биографиjе и програме рада свих приjављених кандидата: хттп://www.дсв.правосуђе.хр.
С друге стране, у Црноj Гори, како кажу, програми рада кандидата за предсjеднике судова не само што се унаприjед не обjављуjу, него се и не достављаjу ни након окончаног поступка избора.
– Акциjа за људска права се jош 2019. године обратила Судском савjету захтjевом за слободан приступ информациjама, коjим смо тражили на увид програме рада кандидата за избор предсjедника Привредног суда Црне Горе, као и предсjедника основних судова у Котору, Бару, Плаву, Рожаjама и Подгорици, коjи су се приjавили на jавни оглас броj 01-8180/18-3 од 11.01.2019. године. Судски савjет jе одбио таj наш захтjев у цjелости, зато што би –обjављивање тражене информациjе угрозило судиjску независност, дискредитовало судиjу у очима jавности и учинило га рањивим на покушаjе утицаjа, те би изложили судиjу вербалним и другим нападима – наводе у саопштењу.
Агенциjа за заштиту података о личности и слободан приступ информациjама, истакли су, већ двиjе године ниjе одлучила о жалби ХРА против тог рjешења Судског савjета.
Они подсjећаjу да се на jавним интервjуима са кандидатима коментаришу и програми рада коjе су доставили, тако да нема разлога да се они не обjаве и приjе доношења одлуке о избору.
– Поступак избора предсjедника/це Врховног суда изгледа тако што, на основу Закона о судском савjету и судиjама, приjављени кандидати коjи испуњаваjу прописане услове прво обављаjу разговор са Општом сjедницом Врховног суда, а онда се таjним гласањем и двотрећинском већином укупног броjа судиjа Врховног суда утврђуjе предлог само jедног кандидата са коjим Судски савjет спроводи jавни интервjу и доноси одлуку о избору – поручуjу из ХРА.
Иситчу да како jавност може да присуствуjе само интервjуу Судског савjета са тим jедним кандидатом, сматраjу да би Општа сjедница требало да отвори за jавност разговоре коjе обавља са свим приjављеним кандидаткињама и кандидатима и тако унаприjеди транспарентност изборног поступка, посебно jер jе он прописан тако да кључну одлуку доноси Врховни суд.