Centar za građansko obrazovanje (CGO) organizovao je trening za profesore srednjih škola o LGBT temama, a profesori su se saglasili da je potrebno uvesti više nastavnih tema koje adresiraju LGBT prava u obrazovnim ustanovama.
Na treningu su, kako navode, obrađene teme ljudskih prava i diskriminacije, podučavanja o LGBT temama, rad sa LGBT učenicima, prevencija diskriminacije i nasilja prema LGBTIQ osobama, istorija LGBT pokreta u Crnoj Gori i LGBT književnost.
- Pedagoško-psihološke službe u školama se uglavnom koriste kao način kažnjavanja učenika, kojima se učenici šalju kad nešto pogriješe i zgriješe, a u radu sa LGBTIQ zajednicom, jako je važan osjećaj povjerenja, pogotovo kad dođe do različitih vidova nasilja prema LGBTIQ učenicima - naglasio je Miloš Knežević, izvršni direktor Crnogorske LGBTIQ asocijacije Queer Montenegro, koji je bio i jedan od trenera.
Katica Maksan, profesorica crnogorskog jezika i južnoslovenskih književnosti i predavačica na treningu, smatra da predrasude koje se tiču LGBT osoba počinju od najranijeg djetinjstva i da ih nose ih u sebi i roditelji i nastavnici.
- Sve počinje od priče o tome šta dječaci i djevojčice treba da obuku i kojim igračkama treba da se igraju, do mišljenja o tome sa kim i kako treba da se druže i romantičnih veza koje treba da ostvare. Nastavnici, bez obzira na lične stavove, moraju da pruže podršku LGBT djeci koja su često žrtve vršnjačkog nasilja. Danas, kad ima sve više volje i načina da u obrazovanje udju inovativne metode učenja, nastavnici mogu da iskoriste ono što učenike najviše interesuje da im približe nastavni sadržaj- kazala je ona.
Milena Jelić Šuntić, profesorica sociologije u Gimnaziji "Petar I Petrović Njegoš" u Danilovgradu, ukazuje i na druge kontekstualne probleme.
- U urušenom sistemu vrijednosti i samom poštovanju ljudskih prava, nemam nikakvu iluziju, a ni nadu da će sistem to riješiti. Djeci i mladima, ali i svim LGBTQ osobama treba podrška, njihovim roditeljima treba podrška, a sistemu i državi treba reanimacija. Dok čekamo da se sistem reanimira, mi profesori, kao neko ko je u stalnim kontaktu sa mladima trebamo, možemo i moramo da pružimo podršku LGBTIQ osobama. Treba im otvoreno reći da smo tu za njih - kazala je ona.
Osvrćući se na govor mržnje i nasilje prema LGBTIQ osobama, ona je ukazala na značaj prihvatanja onih koji su drugačiji od većine i izbjegavanja bilo čega što može voditi nasilju.
- Tako cemo i mi biti bolji kao osobe, a oni za koje smatramo da su drugačiji biće makar malo sigurniji - zaključila je ona.