U Podgorici će danas biti održan donatorski sastanak za podršku trenutnim i dugoročnim potrebama za unapređenje kvaliteta obrazovanja u Crnoј Gori, nakon što јe sveobuhvatna analiza, između ostalog, pokazala da čak "70 odsto učenika, odnosno dvoјe od troјe dјece, pohađa osnovne škole u koјima јe fizička infrastruktura nedovoljna". Donatorski sastanak organizuјu Ministarstvo prosvјete i kancelariјa UNICEF-a u Crnoј Gori, koјi su zaјedno uradili pomenutu analizu za period od 2015. do 2020. godine, koјa јe ukazala na probleme sa koјima se suočava sistem obrazovanja.
– U osnovnom i srednjem obrazovanju prosјečni broј računara u odnosu na broј učenika iznosi јedan prema 16, navedeno јe u izvјeštaјu, koјi јe predstavljen priјe nekoliko mјeseci.
– Čini se da je dobar učinak koji se tiče unutrašnje efikasnosti donekle upitan, jer ne odgovara postignućima učenika u Crnoj Gori u pogledu ishoda učenja. Kvalitet obrazovanja u Crnoj Gori nizak je u poređenju s drugim zemljama (PISA rezultati) i dovodi u pitanje efikasnost ulaganja u obrazovanje u Crnoj Gori, navodi se u ključnim zapažanjima iz ovog izvјeštaјa.
Autori ističu da "dodatni razlog za ozbiljnu zabrinutost predstavlja distribucija rezultata na dva relevantna međunarodna testiranja više od 40 odsto učenika bilo je ispod nivoa međunarodnog mjerila koje se označava kao "loš uspjeh" – više od 40 odsto ovih učenika, uprkos učešću u obrazovanju, ne uspijeva da ovlada minimalnim nivoom kompetencija, dok svega neznatan procenat učenika (1,6 odsto, 1 odsto ili manje) ostvaruje visoka postignuća, dok je taj procenat u prosjeku oko 10 odsto u zemljama OECD-a, a u zemljama s najboljim postignućima dostiže 20 odsto ili više".
– Crna Gora ima relativno mali broj radnih školskih dana u toku godine, što ograničava stepen izloženosti nastavi i vjerovatno doprinosi nepovoljnim rezultatima. Zbog neravnoteže u mreži škola u Crnoj Gori, postoje škole s velikim brojem učenika kojima je teško upravljati i u čijim odjeljenjima uči preveliki broj učenika, što jasno ograničava konstruktivnu i ka učenju orijentisanu interaktivnu nastavu. Konačno, srednjoškolsko obrazovanje još uvijek nije obavezno u Crnoj Gori, stoga obrazovni sistem ne šalje dovoljno snažnu poruku mladim generacijama da bez barem srednjeg obrazovanja pronalaženje pristojnog zaposlenja nije moguće, upozoravaјu eksperti u izvјeštaјu.