Професионалним радом и залагањем Министарства просвјете и образовних установа, уз тијесну сарадњу са релевантним институцијама, невладиним сектором и међународним партнерима, биће постигнути видљиви резултати на добробит просвјетне заједнице и образовног система, казао је ресорни министар Миомир Војиновић.
Он је истакао да ће радити на потпуној деполитизацији образовног система, у којем ће знање, професионалност, рад и таленат бити једини императиви и предуслови за успјех, како би се образовном систему вратио углед и квалитет какав му припада.
Војиновић је навео да ће приоритетне активности Министарства просвјете бити усмјерене на подизање квалитета образовања, на свим нивоима.
- Да би се започео такав реформски процес, потребно је, прије свега, побољшати материјални статус просвјетних радника, као носилаца образовног система, који граде будућност нашег друштва- рекао је Војиновић у интервјуу агенцији МИНА.
Он је додао да се измјеном законских прописа и Гранског колективног уговора може доћи до оптималног рјешења како би се задовољиле потребе просвјетара.
Војиновић је казао да је, такође, у плану изградња, као и реконструкција и адаптација школске инфраструктуре, која ће се посебно односити на прилагођавање школских објеката особама са инвалидитетом.
-Један од највећих проблема, који је препознат и траје већ годинама, тиче се пребукираности градских, а нарочито подгоричких школа, у којима се рад, усљед просторне оптерећености, организује у пет смјена- рекао је Војиновић.
То се, како је навео, негативно одражава на организацију и квалитет васпитно – образовног процеса.
Војиновић је поручио да ће Министарство преузети све потребне активности како би се изградиле нове школе и на тај наћин растеретиле постојеће по питању броја ученика и како би квалитет образовања био на што већем нивоу.
„Међутим, на овај начин, проблем ће се дјелимично ријешити, с обзиром на то да у руралним срединама постоје школе великих просторних капацитета, које похађа само пар ученика“, казао је Војиновић.
Он је рекао да та деценијска појава миграције становништва из сеоских насеља у град, као и процес брзе урбанизације, превазилази надлежности Министарства просвјете и постаје друштвени проблем, па је, како сматра, неопходно извршити децентрализацију, како на друштвеном нивоу, тако и у области образовања.
„Такође, превоз ученика и просвјетних радника у руралним срединама је био и остао велики проблем, који ћемо детаљно размотрити у наредном периоду и, вјерујем, успјети да обезбиједимо једнак приступ образовању за свако дијете, што је крајњи циљ Министарства просвјете“, навео је Војиновић.
Он је, одговарајући на питање да ли и у којој мјери затечено стање у ресору просвјете отежава постизање резултата које јавност очекује, казао да сматра да је Министарство просвјете, науке, културе и спорта (МПНKС) било превише обимно – састављено од четири стратешка и захтјевна ресора, и да због тога није могло пружити резултате какве је јавност очекивала.
„Имајући у виду важност ресора просвјете и чињеницу да образовање представља стуб овог друштва, усљед комплексности некадашњег МПНKС-а, сматрам да образовање није добило фокус који заслужује“, рекао је Војиновић.
Управо зато је, како је казао, дошло до пропуста и нагомиланих проблема.
„Чврсто вјерујем да ћемо професионалним радом и залагањем Министарства просвјете, образовних установа, кроз тијесну сарадњу са релевантним институцијама, невладиним сектором и међународним партнерима, не само ријешити поменуте проблеме, већ постићи видљиве резултате на добробит просвјетне заједнице и образовног система уопште“, навео је Војиновић.
На питање да ли ће ресор на чијем је челу испитати на који начин је смијењено више од 200 директора просвјетних установа у Црној Гори, он је одговорио да ресорно министарство нема законски механизам контроле поступка разрјешења наведених директора.
То је, како је додао, искључиво у надлежности суда, по поднешеним тужбама разријешених директора.
„Оно што бих истакао јесте да ће Министарство просвјете, у сваком појединачном случају, поштовати одлуку надлежног суда, али ће, такође, пратити судске процесе, са настојањем да из те ситуације изађе са што мање трошкова“, казао је Војиновић.
Упитан да ли сматра да је уписна политика усклађена са потребама тржишта рада и захтјевима средњорочне и дугорочне развојне политике Црне Горе, он је рекао да је уписна политика, поред одговарајуће образовне понуде, оспособљених наставника и опремљених школа, кључни чинилац од којег зависи усклађеност образовања и тржишта рада.
„Важно је истаћи да се сви образовни програми раде на основу стандарда занимања који се припремају у сарадњи са послодавцима“, навео је Војиновић.
Послодавци су, како је додао, у могућности да искажу своје потребе по питању садржаја програма и обима појединих стручних области у оквиру програма и на тај начин обезбјеђује се да програми одговарају захтјевима тржишта рада.
Војиновић је поручио да је потребно радити на континуираном стручном усавршавању наставника за примјену нових технологија у настави, опремању школа, припреми уџбеника.
-Посебно бих истакао даљи рад на популаризацији дуалног образовања. У дуалном облику ученик се уписује у школу која ће обавити теоријску наставу, а комплетно практично образовање ученика обавља се код послодавца- закључио је Војиновић.