Ministarstvo je prije nekoliko dana objavilo javni poziv za dodjelu koncesije na navedenom ležištu. ASP je u prijavi naveo da je osnovana sumnja da je izvršeno krivično djelo nesavjestan rad u službi, a ukoliko dođe do zaključenja koncesionog aranžmana postojala bi sumnja u ispunjenost krivičnog djela zloupotreba službenog položaja.
- U Ministarstvu energetike i rudarstva, kojim rukovodi Saša Mujović, javni poziv pokrenut je na bazi koncesionog akta, kojim se drastično krši Zakon o koncesijama, navodi se u saopštenju ASP-a, prenosi Mina.
Iz ASP-a su rekli da, iako zakon jasno propisuje da koncesioni akt mora sadržati minimalni iznos koncesione naknade, u koncesionom aktu on se ne navodi, već se nezakonito objašnjava da će biti utvrđen aneksom ugovora.
Ministarstvo je navelo da se ne može dati početni-minimalni koncesioni iznos s obzirom na to da su dokazane samo rezerve C1 kategorije u ležištu Podplaninik II, koje je potrebno doistražiti i time dokazati najmanje rezerve B kategorije i njihov kvalitet, na osnovu kojih se izrađuje Rudarski projekat eksploatacije.
- Nakon izvedenih geoloških istraživanja u prvom periodu realizacije koncesije, aneksom ugovora utvrdiće se pripadnost grupi ležišta, minimalna godišnja proizvodnja mineralne sirovine i minimalni-početni iznos koncesione naknade, u skladu sa tada važećim propisom, dodali su iz Ministarstva.
U ASP-u navode da je to otvoreno i šokantno kršenje relevantnog zakona.
- Zakon propisuje da koncesioni akt mora imati i osnovne parametre za ocjenu ekonomske opravdanosti investicije, ali ni toga nema, već se samo navodi procjena koštanja geoloških istraživanja rude - za dokazivanje milion tona rezervi trošak je oko 2,1 miliona eura, navodi se u saopštenju.
Ni u pogledu radne snage se ne navode brojke o očekivanom broju zaposlenih.
U koncesionom aktu se kaže da će realno očekivani pronalazak novih ležišta boksita i mogućnost primjene površinskog ili podzemnog načina otkopavanja usloviti neophodan broj zaposlenih.
U objavljenoj dokumentaciji se, kako smatraju u ASP-u, ne može pronaći ni analiza opravdanosti javnog interesa davanjem koncesije, što je takođe obaveza po zakonu.
- Jedan od obaveznih uslova u koncesionom aktu jeste izvod iz prostorno-planske dokumentacije. Trenutni planski dokument za Nikšić propisuje ovu lokaciju mineralnim područjem, ali kako su u toku izmjene Prostorno urbanističkog plana Nikšića, to Ministarstvo energetike i rudarstva procjenjuje da će tako ostati, pozivajući se na dobijeni akt lokalnog organa o tome, navodi se u saopštenju.
Ministarstvo prognozira da će se usvajanjem izmjena i dopuna Prostorno-uranističkog plana opštine Nikšić steći uslovi za eksploataciju mineralnih sirovina, odnosno crvenih boksita na prostoru Bloka 4.
- Ministarstvo na bazi pretpostavke ulazi u projekat, što je novo kršenje jasne zakonske procedure, smatraju u ASP-u.
U predlogu ugovora, koji je objavljen na tenderu i treba da bude potpisan sa potencijalnim koncesionarom, nastavljaju se nezakonitosti. Tako se propisuje da će se aneksom odrediti period trajanja koncesije, minimalna godišnja koncesiona naknada i minimalna godišnja proizvodnja, a nakon završenih istraživanja i dokazanih rezervi crvenih boksita.
- Predlog ugovora uopšte ne sadrži antikoruptivnu klauzulu za raskid ugovora, ali zato sadrži odredbu o mogućem prenosu (prodaji) koncesije uz saglasnost Vlade. Upravo su preprodaje pojedinih koncesija u nekim ranijim periodima bile pod lupom javnosti i obilježene sumnjama u ozbiljne korupcije, navodi se u saopštenju.
U ASP-u smatraju da takva provođenja tenderskih postupaka za dodjelu koncesije za rude po beskrupuloznosti prevazilaze čak i period vladavine Demokratske partije socijalista (DPS).
- ASP očekuje da se VDT promptno pozabavi navodima iz prijave i doprinese zaustavljanju projekta, za koji je osnovana sumnja da se provodi uz teška kršenja zakona, zaključuje se u saopštenju.