ILUSTRACIJA / FOTO: LAZAR VRUŽIĆ
19/11/2024 u 10:40 h
Mili PrelevićMili Prelević
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
Slušaj vijest
StoryEditor

Lokalni izbori Ahilova peta državne vlasti, a posebno PES-a

Insistiranje opozicije na vanrednim parlamentarnim izborima dobija na težini, nakon lokalnih izbora u Budvi, gdje je ponovo zabilježen loš rezultat najjače partije skupštinske većine – PES-a, a postavlja se pitanje da li je u opštoj političkoj rašomonijadi bolje čekati redovne parlamentarne izbore, ili bi vanredni bili ljekoviti i za evropski put Crne Gore.

Ako smo planirali da uđemo u Evropsku uniju 2028. godine, a izbore imamo 2027, može biti čista politička lutrija kakva Vlade će imati priliku da nas uvede u EU, pa je zato logično postaviti pitanje da li bolje održati vanredne izbore naredne godine, ili najkasnije početkom 2026.

Rezultati lokalnih izbora u Podgorici i Budvi, i uskoro u Beranama, svojevrstan su barometer koji, u tome se slaže većina analitičara, sugeriše nezadovoljstvo birača koje se može prenijeti na državni nivo, a što bi se posebno odrazilo na stabilnost Vlade.

Prednosti i mane vanrednih izbora

Naravno, ni vanredni izbori ne bi bili smak svijeta, čak mogu donijeti i mnoge benefite, jer bi mogli rezultirati stabilnijom većinom i političkim fokusom na ključne prioritete, uključujući i EU integracije.

Mogli bi donijeti i osvježenje političke scene, odnosno mogli bi omogućiti ulazak novih aktera ili koalicija koje bolje odražavaju volju birača, a stabilna vlada s mandatom građana za ključne reforme bila bi u boljoj poziciji da pregovara s EU.

Mnoge političke partije su protiv izbora zbog rizika koje oni nose, jer bi predizborne kampanje mogle dodatno produbiti političke podjele u zemlji, a uz to nema ni garancija da bi vanredni izbori doveli do stabilne vladajuće koalicije.

Očigledno je da su lokalni izbori Ahilova peta Pokreta Evropa sad, a samim tim i državne vlasti. Sada su sve oči uprte u Berane, gdje se izbori održavaju 8. decembra. Tamo je došlo do veoma interesantne prekompozicije političke scene. Pokret Evropa sad će na izborima nastupiti u koaliciji sa Socijalističkom narodnom partijom, pa je čak i nosilac liste iz PES-a, iako je ta partija u proteklom periodu bila protivnik SNP-a. Taj politički brak, koliko god se smatra da je to dobar potez, predstavlja ozbiljno iskušenje prije svega za PES. U dosadašnjem odborničkom sazivu pod pokroviteljstvom PES-a bio je Građanski pokret "Berane sad", koji je imao četiri odbornika. SNP je imao sedam predstavnika građana u lokalnom parlamentu, pa očekivani rezultat ove koalicije na naredni izborima mora biti 11 i više odbornika. Sve ispod toga bi predstavljalo neuspjeh SNP-a, a naročito PES-a, jer je to ipak partija čiji je lider crnogorski premijer Milojko Spajić. Ako bi se rezultati parlamentarnih izbora 2023. prenijeli u nedjelju 8. decembra, onda bi PES i SNP imali fantastičan rezultat u Beranama: PES je tada osvojio najviše glasova – 3.729, a SNP 2.057.

Izbori u Budvi: Tenziјe, svađe, priјetnje i optužbe, a opet neriјešeno

Vanredni lokalni izbori, a naročito njihovo ponavljanje, neminovno dovode do podjela u do tada vladajućim partijama i koalicijama i jačanja opozicije, koja je u protekle četiri godine, umjesto da bude razbijena, kako su mnogi očekivali, konsolidovala redove.

Sve ove činjenice, uz očiglednu eroziju podrške birača vladajućim partijama, mogu ukazivati na potrebu za promjenom politike i na državnom nivou. To može izazvati problem i na evropskom putu Crne Gore, jer ako Vlada izgubi većinsku podršku, ili se nastavi trend pad povjerenja, politička nestabilnost može ozbiljno usporiti reformske procese, uključujući i one potrebne za ulazak u EU.

Ova teorija je sasvim moguća, jer se sve češće govori i o reformskom zamoru, jer Vlada koja se bori sa unutrašnjim problemima možda neće moći da efikasno sprovodi ključne reforme. Ako želimo da uđemo u EU do 2028, ključne reforme moraju biti završene do 2026–2027, jer proces ratifikacije u zemljama članicama traje najmanje godinu dana.

Stabilna vlada s jasnim mandatom ima veće šanse da uspješno implementira zahtjeve EU, a u suprotnom međunarodna percepcija može biti promijenjena i EU bi lako mogla postati skeptična prema politički nestabilnoj vladi i njenoj sposobnosti da ispuni zahtjeve za članstvo.

Očekuju apsolutnu vlast?

Ako se uzme u obzir da je broj birača u biračkom spisku za lokalne izbore u opštini Berane 5. oktobra bio 23.652, koalicija Socijalističke narodne partije i Pokreta Evropa sad bi, ako ponove rezultat sa prošlogodišnjih parlamentarnih izbora, kada su zajedno imali skoro 6.000 glasova, osvojila bi trećinu glasova od svih upisanih birača. Izlaznost na prethodnim izborima bila je nešto preko 55 procenata, pa bi takav rezultat na isti izlaznost koaliciji PES–SNP garantovao maltene apsolutnu vlast.

Podrška Evropske unije i Sjedinjenih Američkih Država Vladi Crne Gore do sada je bila snažna i dosledna, prvenstveno zbog njenog proklamovanog spoljnopolitičkog cilja. Međutim, postoje faktori koji mogu uticati na eventualnu promjenu u stavu tih međunarodnih aktera, u zavisnosti od razvoja političke situacije u Crnoj Gori.

Glavni faktori koji održavaju međunarodnu podršku Vladi su evropski integracioni proces, geopolitički interesi i jaka – i do sada prilično jedinstvena – politička volja, odnosno posvećenost reformama i evropskom putu, što je za međunarodne aktere od suštinskog značaja.

EU želi stabilnog i pouzdanog partnera u regionu zapadnog Balkana, a Crna Gora, kao lider u procesu pristupanja EU, ima strateški značaj. Politička stabilnost je ključna za nastavak reformi u oblastima pravosuđa, borbe protiv korupcije i slobode medija.

Uz to, SAD i EU smatraju Crnu Goru ključnim faktorom stabilnosti u regionu, posebno u kontekstu suzbijanja ruskog i kineskog uticaja. Članstvo Crne Gore u NATO-u dodatno naglašava njenu važnost za regionalnu i transatlantsku bezbednost.

I sve to je bilo aktuelno u Crnoj Gori. Ali predstoje nova iskušenja, kao što su naredni lokalni izbori u Beranama, koji mogu značajno doprinijeti povećanju razloga za promjenu međunarodnog stave o crnogorskoj vladi, a tu se prije svega misli na političku nestabilnost.

Ako trenutna vlada pokaže nesposobnost da održi političku stabilnost i implementira ključne reforme, podrška bi mogla oslabiti. EU i SAD su pragmatične – ne podržavaju pojedinačne političke aktere, već rezultate koji vode ka demokratskom i proevropskom razvoju.

Dugotrajna unutrašnja kriza ili stalne promene u Vladi mogu stvoriti utisak političkog vakuuma.

Čak i neki članovi Vlade, kao što je potpredsjednik Nik Đeljošaj, tvrde da u izvršnoj vlasti imamo uspon nacionalizma i retrogradnih politika.

Ako bi Vlada odstupila od proevropskih principa, ili se priklonila akterima koji zastupaju antizapadne stavove, međunarodna podrška bi mogla brzo splasnuti, a ovakav zaokret bio bi ozbiljan problem za EU i SAD, koji su uložili značajne političke i finansijske resurse u reforme.

Sve to bi proizvelo da teško ili nikako ne ispunjavamo reformske ciljeve, a već je poznato da ako Vlada do 2025. ne ostvari opipljiv napredak u oblastima koje su ključne za otvaranje poslednjih poglavlja u procesu pristupanja EU (poglavlja 23 i 24), podrška EU bi mogla postati uslovna ili ograničena. SAD i EU očekuju konkretne rezultate, a ne samo deklarativnu privrženost ciljevima.

Iz svega ovoga proizišao bi još jači pritisak opozicije i građanskog društva, tako da rast podrške opoziciji i nezadovoljstvo građana može stvoriti dilemu za međunarodne aktere. Ako procijene da Vlada više ne reflektuje volju većine građana, mogli bi se distancirati od nje kako bi očuvali legitimitet svog angažmana u zemlji.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
19. novembar 2024 10:40