Међународна организација рада (МОР) предложила је успостављање система праћења дипломаца, како би процјенили утицај стручног образовања у Црној Гори.
Како је саопштено из канцеларије МОР-а, сваке године двије трећине ученика средњих школа у Црној Гори бира стручно образовање приликом уписа средње школе.
Из МОР-а су навели да је и даље непознаница шта се дешава са ученицима након дипломирања, да ли налазе посао у струци, да ли се пријављују на Завод за запошљавање или настављају са универзитетским образовањем.
- Како би подржали креаторе политика да дођу до одговора на та питања МОР је спровела студију на ту тему и израдила предлог праћења дипломаца из стручног образовања у Црној Гори који се заснива на административним подацима - каже се у саопштењу.
У саопштењу се наводи да је студија представљена на радионици која је одржана 22. октобра у организацији МОР-а, уз учешће представника Министарства просвјете, науке, културе и спорта, Центра за стручно образовање, Управе прихода и царина, Завода за запошљавање, Монстата и Универзитета Црне Горе.
Истиче се да су сви учесници дали драгоцјен допринос дискусији из перспективе своје дјелатности и усагласили наредне фазе у имплементацији Система праћења дипломаца.
Из МОР-а су појаснили да студија анализира најбоље праксе у Европи и предлаже један модел који уводи Систем праћења дипломаца корак по корак, уз навођење улога и одговорности сваке од институција.
Како је саопштено, иако је било спорадичних покушаја да се прате ученици из стручног и високог образовања коришћењем анкетирања како би се дошло до квалитативних података, одзив испитаника није пружио резултате који би били подршка креирању политика на основу доказа.
- Из тог разлога студија МОР-а предлаже успостављање свеобухватног Система праћења дипломаца који комбинује квалитативне анкете са квантитативним подацима о образовању, порезима и запошљавању, а све у циљу потпуног увида у исходе запошљавања и образовања дипломаца из стручног образовања на дужи рок - наводи се у саопштењу.
Наводи се да се најважније препоруке са радионице односе на оснивање међуинституционалне Координационе групе и дефинисање улога и одговорности, спровођење пилот истраживања праћења мањих група дипломаца из стручног образовања сљедеће године.
Препоручено је да се пилот истраживање праћења мањих група дипломаца из стручног образовања сљедеће године спроводи у два сектора, ученици трогодишњих програма који су у дуалном наспрам оних који су у школском облику, као и ученика у четворогодишњим програмима, тако што ће се комбиновати административни подаци са онима из анкетирања.
Додаје се да је трећа најважнија препорука израда Методологије прикупљања и обраде података дипломаца из стручног образовања у првој половини сљедеће године.
Из МОР-а су казали да ће сама студија и мапа пута бити објављена крајем ове године и да ће бити доступна свима на интернету.