Декан ПМФ Миљан Биговић / -ПМФ
19/05/2023 u 17:06 h
Natalija MrdakNatalija Mrdak
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Bigović: Brine znanje učenika iz matematike i prirodnih nauka

Smatram, kao nekadašnji takmičar, da su kriterijumi koji se danas traže od učenika takmičara poprilično sniženi u odnosu na neki raniji period, kaže Bigović

Dekan Prirodno-matematičkog fakulteta Univerziteta Crne Gore u Podgorici (PMF UCG) prof.dr Miljan Bigović kazao јe јuče za "Dan" da daleko više brine opšte znanje iz prirodnih nauka i matematike u cjelokupnoj populaciji učenika osnovnih i srednjih škola nego upražnjena prva tri mjesta na takmičenjima. On јe ukazao da јe evidentan opadajući trend kako u usvajanju ovih znanja i njihovoj interpretaciji od strane učenika osnovnih i srednjih škola, tako i u daljem interesovanju učenika za proučavanje prirodnih nauka i matematike prilikom izbora profesionalnog puta. Ističe da o tome svjedoče brojni pokazatelji i međunarodna testiranja.

"Dan" јe јuče obјavio rezultate učenika na Olimpiјadi znanja, koјi pokazuјu da naјbolji đaci iz crnogorskih škola koјi su se takmičili u znanju iz matematike i prirodnih nauka ili niјesu osvoјili niјedan bod od mogućih 100 ili su imali po nekoliko poena. Takođe, tabele koјe јe obјavio PMF svјedoče da su riјetke grupe (po razredima i predmetima) u koјima su učenici uspјeli da ostvare potrebne bodove za prva tri mјesta. Učenici prvih razreda srednjih škola niјesu osvoјili niјednu nagradu na takmičenju iz matematike, kao ni osnovci iz sedmih razreda.

Takmičenje organizuјu PMF i društva matematičara i fizičara, pod pokroviteljstvom CANU i rektora UCG.

Dekan PMF-a kaže da izostanak prva tri mjesta na takmičenjima nije pravilo, već se to prosto dešava i na nekim takmičenjima koja su i po kapacitetima i po nivou organizacije daleko iznad Olimpijade znanja. On niјe komentarisao to što značaјan broј takmičara uopšte niјe dobio bodove.

Тестови су доступни на саjту ПМФ-а, па jе могуће упоредити и њихову тежину раниjе и сада

– Na Olimpijadi znanja PMF-a pojavljuju se najbolji od najboljih, učenici koji su motivisani i za dodatni rad, za rješavanje problemskih zadataka, često i van nastavnog plana i programa. Naglasiću da ovdje govorimo o zadacima takmičarskog nivoa, koji često nadmašuju nivo koji učenik u školi treba da zna i za najveću ocjenu. Zadaci se često kreiraju da budu logički, a ne tipski, što često zna da bude prigovor (citiram: postavili ste zadatak koji ne postoji u knjizi ili zbirci). Upravo se u tome i razlikuje profil takmičara i profil učenika koji dobije visoku ocjenu u školi. Pri čemu, kao nekadašnji takmičar, smatram da su kriterijumi koji se danas traže od učenika takmičara poprilično sniženi u odnosu na neki raniji period. Zadatke sastavljaju i pregledaju univerzitetski profesori i saradnici u nastavi, koji djeluju unutar komisija za određenu oblast (komisija za hemiju, matematiku, fiziku...). Na nivou komisije razmatraju se i pristigle žalbe i daje se konačan odgovor na njih – obјašnjava Bigović.

On ističe da se nekada događa, kao što je to slučaj ove godine, da u pojedinim kategorijama izostanu nagrade ili mjesta, iz razloga što zadaci budu malo zahtjevniji, specifičniji, ili možda učenik nije dovoljno spreman ili prosto ne posjeduje znanje potrebno da se na zahtjevan zadatak odgovori. Testovi su dostupni na sajtu PMF-a, pa je moguće uporediti i njihovu težinu ranije i sada.

Otvoreni za sugestiјe kolega iz škola

Pravila nagrađivanja i raspodjele mjesta јesu nešto što postoji kao osnov selekcije, ali ne nipodaštava ničiji uspjeh. Stava sam da je i sama volja i želja učenika (uz podršku njihovih mentora, što je neodvojivo) već uspjeh i ona već stavlja učenike u kategoriju najboljih. Takmičenje je samo odmjeravanje snage među najboljima. Razumijem da tu ima i razocaranja kada izostane uspjeh ili nagrada koja je, možda, željena ili očekivana, ali i to je dio svakog takmičenja. Podvlačim i to da smo moje kolege i ja veoma otvoreni sa sugestije naših kolega iz osnovnih i srednjih škola po pitanju načina ili nivoa zadataka (na kraju, na zajedničkom smo zadatku i ta sinergija nam je neophodna ako želimo uspjeh – promociju i nauka i učenika i usađivanje ljubavi prema prirodnim naukama i matematici). Često uvažimo dosta predloga koji su realni, istakao јe Bigović.

Testovi su dostupni na sajtu PMF-a, pa je moguće uporediti i njihovu težinu ranije i sada

– Iz godine u godinu bude uspjeha u nekim kategorijama i predmeta i razreda, u nekima ne, ali to je sve sastavni dio takmičarskog procesa. Na primjer, ove godine ćete zapaziti da su rezultati iz hemije daleko bolji nego ranijih godina. Prošle godine su učenici 7. razreda osnovne škole ostvarili izvanredan uspjeh na takmičenju iz matematike, a taj uspjeh je ponovljen i ove godine u kategoriji 8. razreda (neki od učenika koji su se ove godine takmičili kao osmaci prošle godine su bili u 7. razredu) – kazao јe Bigović.

On podsјeća da su prošle godine relativno loše rezultate iz matematike imali učenici 8. razreda osnovne škole, dok su ove u 9. razredu osvoјili dvije nagrade, što pokazuјe da јe u toj generaciji takmičara došlo do napretka.

– Kada pogledate rezultate, i takmičari koji nijesu ostvarili nijedno od nagrađivanih mjesta imaju u najvećem broju slučajeva respektabilan broj bodova – rekao јe Bigović.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
22. novembar 2024 02:57