/ Слободан Савовић
04/05/2021 u 07:15 h
Дејан БогојевићДејан Богојевић
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Синдикат просвјете: Политичари, умјесто струке, мијењају законе

Нашли смо се у прилично необичноj ситуациjи, измjене образовних закона предлажу политичке партиjе, без jавне расправе и нашег учешћа као социjалног партнера, истиче Слободан Савовић
Синдикат просвјете Црне Горе (СПЦГ) доставио је Скупштини Црне Горе свој предлог измјена Општег закона о образовању и васпитању,у којем као кључно рјешење за деполитизацију школа траже да директоре бирају школски одбори, а не министар. Такође, траже и већу заступљеност наставника у органима управљања. Синдикалци су незадовољни што овим поводом није организована јавна расправа јер су, како наводе, умјесто Министартва просвјете, науке културе и спорта, измјене закона предложиле политичке партије. Предсједник Градског одбора Синдиката Подгорице Подгорица Слободан Савовић потврдио је за „Дан” да су предали Скупштини предлоге за побољшање постојећег закона.
Предложеним измјенама закона које је иницирала група посланика актуелне власти, о чему смо недавно писали, превдиђено је да се смијене сви директори и помоћници и именују нови школски одбори. Досад је директора школе именовао министар просвјете на предлог трочлане комисије, а осим поменутог прописа у процедури су измјене Закона о основном обрзовању којим је предложено да се ученицима омогуће бесплатни уџбеници.
Судским путем до прековремених часова
Савовић истиче да су још у маjу прошле године тражили да се нормираjу услови рада наставника у учионици у условима пандемиjе.
– Чини ми се да смо послије годину дана на добром путу да то уредимо. У међувремену смо Агенциjи за мирно рjешавање радних спорова предали захтјев за тумачење наших законских норми часова и обрачуна часова преко норме. Сматрам да ће се то питање ипак риjешити судским путем и жао ми jе што ће грађани морати да плате велике судске трошкове. Оно на чему jош инсистирамо, поред норми и планова, jе и нормирање онлаjн наставе јер све ово вриjеме држимо онлаjн наставу о коjоj у закону нема ни слова. Морамо сви заjедно, и ми и министарство и НВО струковна удружења дати своj допринос овим питањима како бисмо регуларно и на вриjеме започели нову школску годину – наводи Савовић.

Предлог измјена закона о измjенама и допунама Општег закона о образовању и васпитању подниjели су посланици Славен Радуновић (ДФ), Владимир Мартиновић (Демократе), Драган Ивановић (СНП), Бранка Бошњак (ДФ) и Милош Конатар (УРА).
– Нашли смо се у прилично необичноj ситуациjи. Предлог измjена образовних закона предлажу политичке партиjе, без jавне расправе и нашег учешћа као социjалног партнера, као што би био ред да измjене предлаже министарство. Актуелни предлог политичара оцијенили смо као половично рjешење. У раниjем периоду jе синдикат инсистирао на деполитизациjи састава школских одбора и избора директора, али тадашње министарство није имало слуха за наше предлоге. Ми у Синдикату сматрамо да се мора увести принцип да наставничко виjеће даjе мишљење за кандидате за избор директора и обезбиjедити већа заступљеност колектива у школским и управним одборима преко повећања броjа представника просвjетних радника у тоj установи. Такође, сматрамо да директоре морају бирати школски одбори, а министар да их именује. На оваj начин би се обезбиjедила тростепена транспарентност читавог процеса и ово jе суштина нашег предлога Скупштини. У тренутку када политичке партиjе предлажу измjене закона разумиjемо да су оне вођене своjим политичким интересима и то jе легитимно, а ми ћемо се као синдикат укључити као заинтересована страна и тражићемо да присуствуjемо скупштинском Одбору за образовање, гдје ћемо образложити своjе предлоге. Када министарство покрене процедуре за измjену закона, синдикат ће се у пуном обиму укључити у таj процес – истакао је Савовић.
Он каже да се у jавности створила забуна око програма и планова, јер су предметни програми стратешки документи коjи предмете у свим сегментима третиртају цјеловито садржаjно, педагошки и свеобухватно.
– Програми цјеловито и дубоко захватаjу сваки предмет, из предметних програма за сваки разред се извлаче планови базирани на исходе учења и активности ученика и треба да коренсподираjу са циљевима и нормама прописаним у програмима. Дакле, промjена програма jе сасвим другачиjи процес коjи има посебну методологиjу рада, а Национални савjет за образовање jе тиjело коjе усваjа те измjене програма. Синдикат просвjете инсистира на измjенама предметних планова у диjелу форме и садржаjа исхода учења и активности ученика. Сматрамо да исходе учења треба промиjенити као циљ рада у учионици и вратити стандарде знања коjим би кроз другачиjе, разноврсниjе активности ученика поспjешили бољи рад наставника у учионици. Просто речено, стандарди знања омогућаваjу наставницима jедноставниjи приступ садржаjу наставе и ученичког постигнућа – наводи Савовић.
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
22. novembar 2024 20:03